Telefericul de pe Tîmpa a împlinit 40 de ani de funcționare
×
ïżœ n c h i d e
g a l e r i a
f o t o
Dimensiune font:
Autor: » Camelia ONCIU,
25.11.2011
Telescaunul din Poiana Brașov este cel mai vechi din România și a fost dat în folosință acum 60 de ani
Zici Tîmpa, zici teleferic. Telecabina care urcă pînă în cel mai înalt punct al Brașovului este emblema orașului. Ne-am obișnuit cu mașinăria care urcă și coboară zi de zi, cu cablurile de oțel care taie pădurea, și cu greu ne mai putem imagina Tîmpa fără teleferic. Povestea lui începe acum exact 40 de ani, cînd prima telecabină a urcat cu turiști la Panoramic. Dar n-a fost primul mijloc de transport pe cablu din Brașov. Telescaunul din Poiana Brașov este cel mai vechi din România și a fost dat în folosință acum 60 de ani. Astăzi ne putem lăuda cu telecabine, telegondole și teleschiuri pe zeci de kilometri, o performanță pe măsura întîietății Brașovului în istoria plimbărilor la înălțime.
Brașovul a pregătit primii specialiști în telecabine
În anii 70, conducerea comunistă așeza turismul românesc pe noi baze, la dorința lui Nicolae Ceaușescu, care urmărea ca România să nu fie cu nimic mai prejos ca țările capitaliste. Astfel, în vara anului 1970, au avut loc mai multe întîlniri între specialiștii români și guvernul italian, care, prin firma Ceretti e Tanfani, celebră în tehnologia construcțiilor pe cablu, a oferit soluții tehnice pentru dezvoltarea de telecabine în stațiunile montane ale României. Printre acestea, și Poiana Brașov. Ministrul Turismului din perioada 1965-1972 înființase deja în anul 1966, în cadrul Facultății de Silvicultură Brașov, catedra de Exploatări Forestiere în care se studia printre altele și disciplina numită Funiculare Forestiere. Brașovul a pregătit astfel în 1968 prima generație de ingineri constructori și proiectanți pentru viitoarele instalații pe cablu: telecabina Sinaia-Cota 1400, Cota 1400-Cota 2000, telecabina Tîmpa Brașov, telecabina Kanzel Poiana Brașov, telecabina Bâlea Cascadă-Bâlea-Lac, telecabina Babele-Peștera.
Cerbul de Aur ne-a adus teleferic
Telefericul de pe Tîmpa a fost dat în folosință în 1971, într-o duminică, iar biletul dus-întors costa 5 lei. Tot în acei ani, pe coama Tîmpei a fost construit un releu de televiziune. Puțini brașoveni știu că, dacă n-aveam Cerb de Aur, n-am fi avut nici teleferic. Conducerea județeană de partid de la acea vreme a venit cu propunerea ca orașul să aibă teleferic încă din 1967, dar banii au fost alocați abia mai tîrziu, cu ocazia celei de-a patra ediții a festivalului, ca să nu ne facem de rîs în fața artiștilor străini. Tot atunci, a fost propus și un restaurant rotativ pe culme, ca la Viena. Ceaușescu a aprobat doar un restaurant obișnuit, actualul Panoramic. Telefericul de pe Tîmpa este ideal pentru cei care vor să ajungă sus repede și în siguranță, fără să riște o întîlnire cu ursul. Capacitatea unei cabine este de 20 de persoane, putînd călători circa 440 de turiști pe oră. Stația de pornire este la Cabana-restaurant Casa Pădurarului (640 m), iar punctul terminus este Restaurantul Panoramic (960 m). Cîndva, la coborîrea din telecabină, turiștii erau întîmpinați de un fioros urs brun, care părea că amenință, fiindcă cum fusese împăiat stînd ridicat în două labe. Cabina urcă cu viteza de 6 metri/secundă, traseul măsoară 573 metri, iar durata unei curse este de 2 minute și 20 de secunde. Priveliștea din vîrful Tîmpei, de pe terasa de piatră construită în 1873, sau de pe cea a fostului restaurant Béthlen, oferă o splendidă panoramă asupra orașului, iar în zilele senine se poate observa întreaga țară a Bîrsei. În vîrful muntelui emblemă al Brașovului, flutură tricolorul, care este iluminat și pe timp de noapte.
1951: primul telescaun
Ne putem lăuda cu cele mai vechi mijloace de transport pe cablu la înălțime din România. Primul telescaun a circulat în Poiana Brașov, veche stațiune destinată practicării sporturilor de iarnă. Prima mențiune documentară a zonei datează din 1427, cînd se consemnează că pe locul modernei stațiuni de astăzi, ciobanii își pășteau oile. Schiorii au urcat Postăvarul încă din 1895, an în care a fost fondată Poiana Brașov. Prima construcție ridicată aici a fost în anul 1904. În 1906, Poiana Brașov a devenit stațiune turistică de schi, iar trei ani mai tîrziu, a găzduit prima competiție de schi din România. În 1951, la Poiana Brașov, au avut loc Jocurile Mondiale Universitare de iarnă, prilej cu care s-au dat în folosință un modern hotel al sporturilor și primul telescaun din România, pe tronsonul lung de 2.150 de metri, între Postăvarul (1.799 m) și Poiana Brașov (1.000 m). Rolul telescaunului era să transporte rapid schiorii spre capătul pîrtiei, peste zonele accidentate. Cu timpul stațiunea cu care ne mîndrim fiindcă se apropie de standardele internaționale a devenit un important centru turistic național și mondial. Astăzi, lungimea totală a cablurilor care transportă turiștii depășește 10.500 m. Simultan, pot călători pe deasupra masivului 7.000 de turiști, în nouă mijloace de transport pe cablu: două telecabine, o telegondolă și șase teleschiuri.
Drumuri suspendate peste Poiana Brașov
Telecabina Kanzel din Poiana Brașov a fost pusă în funcțiune în 1971, avînd o lungime de 2.449m, și legînd Poiana Brașov cu Vf. Cristianul Mare. Diferența de nivel între stația de plecare (1.020 m) și stația terminus (1.727 m) este de 693 m. Capacitatea unui vehicul este de 43 de persoane, iar capacitatea de transport pe oră este de 350 persoane, durata unui traseu fiind de 7 minute. Cealaltă telecabină, Capra Neagră, face legătura între baza pîrtiei Bradul și Vf. Postăvarul. A început să meargă în 1982, iar lungimea traseului este de 2.809 m, diferența de nivel fiind de 735 m. Durata unei curse este de 8 minute și 10 secunde. Capacitatea de transport a unei telecabine este de 60 de persoane, cîte 504 persoane pe oră, motiv pentru care brașovenii au botezat-o cabina mare. Este singura telecabină din România construită de firma elvețiană Habegger Thun, toate celelalte fiind realizate de aceeași firmă italiană care a făcut telefericul de pe Tîmpa. Pilonul cel mai scurt din România deservește tot această telecabină. Ete vorba de pilonul 2, cu înălțimea de 7,5 m, cel mai înalt, fiind la Bâlea, de 50 m. Ambele telecabine din Poiană deservesc aceleași pîrtii: Kanzel, Sulinar, Drumul Roșu, Ruia, Lupului, Sub Teleferic, Icpat.
Noul telescaun
Telegondola Cristianul Mare a fost pusă în funcțiune în 1977 și pornea de la Hotel Teleferic pînă la vîrful Cristianu Mare, pe o lungime de 2.096 m. Capacitatea unei minicabine era de două persoane, putînd transporta 400 de persoane/oră. Traseul era parcurs în 11 minute. În anul 2005, telegondola a fost mutată și înlocuită cu una de opt locuri. S-a repoziționat vechea instalație de cablu prin devierea traseului, cu amplasarea stației de sosire pe locul fostei cabane Cristianul Mare, care a ars. A fost o investiție de șase milioane de euro a primăriei Brașov și a proprietarului SC Ana Teleferic SA. În decembrie 2005, a avut loc inaugurarea noii telegondole numită Postăvarul Expres, cu o capacitate de 2.200 de persoane pe oră, o lungime de 2.140 m. O călătorie nu mai durează 11 minute ca acum 30 de ani, ci doar 2-3 minute. Telegondola deservește pîrtiile Sulinar, Drumul Roșu, Subteleferic, Ruia, Lupului. Tot în anul 2005 a fost propus și proiectul de amenajare al unui telescaun, deoarece telegondola și cele două telecabine nu făceau față numărului mare de turiști din sezonul de schi. Noua linie de telescaun pornește de la baza pîrtiilor și urcă pînă în Vf. Postăvarul, cu stație intermediară în zona Ruia. Acesta asigură un trafic de 2.400 persoane/oră, iar instalația deservește toate pîrtiile, avînd o lungime totală de 2,4 kilometri.
Telegondola, un proiect de viitor
În Poiana Brașov, primele două teleschiuri (Kanzel și Ruia) au fost inaugurate în 1968, avînd o lungime a traseului de 314, respectiv 501 m. În 1971 a apărut teleschiul Bradul cu o lungime de 458 m și o capacitate de 900 persoane/oră, deservind pîrtia cu același nume. Mai tîrziu, în 1978-1979, au apărut teleschiurile Sub Teleferic și Camelia. Teleschiul Slalom a fost dat în folosință în anul 1982 și poate transporta 600 de persoane pe oră. În decembrie 2003, odată cu reamenajarea pîrtiei Stadion, care timp de trei ani a fost impracticabilă, a fost inaugurat teleschiul cu același nume. În Poiană avem și un tip special de teleschi numit babyschilift, pentru copii, numit Postăvarul&Cristianul. Traseul acestuia este de doar 300 m, diferența de nivel e de 50 m, iar durata de parcurgere a traselui, de patru minute.
Toate instalațiile de transport pe cablu din Poiană și din Brașov aparțin S.C. Ana Teleferic S.A. Transportul pe cablu se face pe bază de cartelă magnetică. În viitor, am putea avea încă o telegondolă. Proiectul există, dar nu s-a materializat, așa cum se sperase, pînă în 2012. Telegondola va transporta turiști pe deasupra Brașovului, cu plecare de la gară sau din zona Bartolomeu. Traseul va avea între 7 și 9 kilometri. Astfel, turiștii din ce în ce mai numeroși, vor ajunge mai repede în Poiană, banii la bugetul local vor fi mai mulți, iar Brașovul își va putea măsura forțele cu cele mai tari stațiuni de iarnă din Europa.
Muntele Brașovului
Muntele Tîmpa aparține masivului Postăvărul și este înconjurat aproape în totalitate de orașul Brașov. Are o înălțime de 960 m (după unele surse 995 m), ridicîndu-se la aproape 400 m deasupra orașului. Mare parte a sa (150 ha) este declarată rezervație naturală, datorită speciilor de animale (urși, rîși, lupi, fluturi-35% din totalul speciilor din țară noastră, păsări) și plante rare (crucea voinicului, obsiga bîrsană). Pe Tîmpa se poate ajunge pe mai multe căi: pe jos, pe cele 25 de serpentine, sau cu telecabina.
Distribuie pe Facebook acest articol pentru a putea fi citit ïżœi de prietenii tïżœi!