Ouăle, lumînările, icoanele, prăjiturile pot fi colorate și cu vopsele preparate din plante
Decorul sărbătoresc de Paște înseamnă un ștergar alb întins pe masă, peste care se așează farfuria cu ouă roșii, un bol în care surîd crenguțe înflorite, o lumînare care vestește că Mîntuitorul a înviat. Toate aceste simboluri pascale sînt produse industriale, fără nimic autentic și, mai ales, fără nimic natural. Culorile chimice sînt intense, dar nu atît de frumoase pe cît erau cele de odinioară, preparate de boiangițe din ierburi și prafuri minerale. Dacă vreți să aveți un Paște eco și cu adevărat tradițional, iată cîteva din secretele vopselurilor folosite odinioară de femeile de la țară.
Coloranți dăruiți de natură
Pe vremuri, femeile preparau vopsele din plante, minerale, ingrediente animale, în combinații iscusite, obținînd nuanțe și tonalități aparte. Cu ele se colorau țesăturile, se pictau icoanele și bisericile, se încondeiau ouăle, se pigmentau mîncărurile și rachiul. Femeile se făceau frumoase cu aceste ingrediente culese doar din natură. Azi, în Joia Mare, cînd veți vopsi ouăle, puteți încerca aceste metode vechi. Rețetele au la bază ierburi. O plantă poate conține unul sau mai mulți coloranți în fructe, flori, părțile verzi, scoarță sau în rădăcini. Prin combinația acestora rezultă alte culori. Adăugînd anumiți fixatori, tot naturali, nuanțele se intensifică. Contează și perioada în care a fost culeasă planta, felul cum a fost uscată. Contează materialul care se vopsește și timpul de acțiune al culorii. Vopsirea folosind darurile naturii este curată chimie, însă una sănătoasă.
Înălbitul cu cenușă
Cum se obține un astfel de colorant? Storcînd sucul fructului sau al plantei. Sau mărunțind frunzele uscate, peste care se toarnă apă de ploaie. Vasul se înfășoară într-o cuvertură de lînă și se lasă cîteva zile. Unii coloranți extrași din surse vegetale trebuie să fie utilizați imediat, în timp ce alții pot fi păstrați ani de zile. Înainte de toate, țesăturile trebuie albite, pentru o vopsire uniformă. Femeile fierbeau materialele ca să prindă mai bine culoarea. Cel mai răspîndit procedeu de albire era spălarea sau înmuierea pînzei în apă de var sau în apă fierbinte de cenușă de măr sălbatic sau mesteacăn, urmată de uscarea la soare. Sau la ger, dacă țesătura urma să fie brodată. Existau și niște trucuri. Pentru a vopsi fibrele naturale în roșu, acestea se vopseau mai întîi în galben. Din amestecul de galben și albastru rezultă culoarea verde, galben și roșu dau portocaliu, iar roșu plus negru se folosește pentru culoarea cafenie.
Culorile cojoacelor din Drăguș
Vopsitul a fost inițial meșteșug al femeilor de la țară. Cu timpul, această îndeletnicire s-a transferat în boiangeriile de pe lîngă mănăstiri, case boierești sau de la orașe. Lîna se colora prin soluții fierbinți, pe cînd firele de cînepă, in, bumbac prin soluții la temperatura camerei. Pentru întărirea culorii se foloseau fixatori de culoare: piatra acră, piatra vînătă, borșul de casă, leșia, zerul, oțetul, urina, apa de var, sarea de bucătărie. Iscusitele boiangițe de la sate vopseau și pieile din care cojocarii din zona Brașovului făceau piese de îmbrăcăminte. Decoctul din coajă de corcoduș se folosea drept colorant negru pentru firele de păr de capră, utilizate la producerea aței de cizmărie, a nojițelor și a toartelor pentru desagi. Din decoctul de burete-de-nuc se obținea culoarea galbenă, specifică decorațiilor cojoacelor din Drăguș.
Ouă muncite
Încondeierea ouălor de Paști folosind doar surse vegetale se menține și în zilele noastre. În Vrancea, Țara Bîrsei, sudul Olteniei și Munteniei, întîlnim ouă acoperite cu ceară și cufundate apoi în vopsea. Motivele cu care sînt pictate sînt preluate de pe scoarțe sau cusături. Ouăle-încondeiate-de-Bran, printre cele mai frumoase din țară, se disting prin decorul geometric. În Argeș, se desenează o linie șerpuită continuă, ca un labirint. La Cîmpulung-Moldovenesc, ouăle încondeiate au ornamente geometrice și sînt păstrate în vase de lemn împodobite cu motive pirogravate. În zona Rădăuților, ouăle sînt pictate cu romburi, triunghiuri, zig-zag-uri, linii drepte punctate, întrerupte, curbe, frînte. Cele mai răspîndite motive sînt crucea și steaua, frunza de stejar, bradul, floarea de măceș, coarnele berbecului, peștele, cerbul. Meșteșugul încondeierii poartă denumiri variate, în funcție de zonă: a înflora (ouă înflorate), a scrie (ouă scrise), a săpa (ouă săpate), a munci (ouă muncite), a închistri (ouă închistrite), a picta (ouă pictate), a împestriți (ouă împestrițite), a împuia (ouă împuiate), a necăji (ouă necăjite).
Ouăle roșii se obțin din ouă galbene
Încondeierea era și mai este o tehnică foarte complicată, utilizînd ceara și aplicînd culorile într-o anumită ordine: mai întîi galbenul, urmat de roșu, apoi negrul. Culoarea galbenă se obține din florile, lăstarii, rădăcinile unor plante ca: laptele-cîinelui, coajă de măr-pădureț, șovîrf și piatră-acră, flori de hamei, coji uscate de ceapă, frunze de dud, borș, vin și depuneri din vin roșu pe doagele butoiului, flori de păpădie. Roșeala se poate obține din șovîrf, frunze de mesteacăn, semințe coapte de floarea-soarelui, foi uscate de ceapă roșie, scoarță de arin negru, frunze de corn, cimbrișor, scoarță de măr-sălbatic. Ouăle vopsite în galben în prealabil se introduc și se mențin în vopsea pînă se obține nuanța roșie dorită. Culoarea verde se făcea din urzică, secară-crudă de primăvară, mentă, semințe de floarea-soarelui cu borș, brîndușă, viță-de-vie, răchițică, fructe coapte de boz. Albastrul se obținea din brîndușă și viorele. În unele regiuni, ouăle pascale se împodobeau cu mărgeluțe de sticlă multicoloră.
Aditivi alimentari ecologici
Coloranții vegetali au fost utilizați și în alimentație, ca aditivi de colorare perfect sănătoși, diferiți de aditivii cancerigeni de astăzi. Zeama din flori de șofran îngălbenește pasca, pîinea, cozonacii, produsele lactate. Uleiul de șofran se utilizează în colorarea în galben a dulciurilor. Clorofila extrasă din urzică dă tonuri de verde. Condimentul roșu numit boia e pregătit din ardei-roșii uscați. Fructele negre de dud, tescuite cu struguri negri, dau o culoare mai închisă vinului. Vinurilor roșietice li se adaugă zeamă de cireșe amare, pentru o culoare roșie-rubinie. Pentru a da vechime vinului alb, adică o culoare galben-limonie, i se adaugă un extract din petale de șofran. Galbenul rachiului se obține cu crenguțe de vîsc. Pentru colorarea băuturilor se mai folosesc cireșe-amare, mure, floare-de-șofran, siropuri de nuci verzi, vișine. Extractul din ace de molid dă nuanțe de verde-brun.
Farduri naturale
Pînă la apariția cosmeticelor industriale, medicina populară se baza pe proprietățile terapeutice ale plantelor din flora spontană. Stejarul, șofranul, arinul, crușinul au fost folosite pentru rujuri de buze și rumeneală de față. Culoarea roșie a obrajilor se făcea și cu morcov, pepene roșu, dovleac, sfeclă, cireșe, vișine. Cojile de nuci se utilizau la vopsitul părului. Mîinile se albeau cu praf alb de calcar sau de var. Pentru îndepărtarea petelor și îmbujorarea tenului era bun sucul de lăptucă. Ca fond de ten (sulemeneli) și farduri (dresuri pentru față) se foloseau: zeamă de castraveți copți, ceapă-ciorească, roibă. Alunițele aplicate, benghiul din fruntea copiilor ca să nu se deoache, părul și sprîncenele se înnegreau cu vopsea preparată din coji de nuci verzi, laptele-cîinelui, funingine. Tatuajele pentru ritualuri tradiționale se realizau cu cărbune pisat, iarbă-mare, soc, boz, stejar.
Culorile icoanelor din Șchei
Unul dintrele centrele renumite de pictură pe sticlă din secolul XVIII era Șcheii-Brașovului. Materialele folosite de artiști erau în întregime naturale. Icoanele din Șchei erau renumite pentru tonurile tari ale culorilor roșu, galben, verde-crud, alb, auriu. Gălbenușul de ou stătea la baza culorilor galben și portocaliu. Negrul cu care se trasa conturul icoanelor pe sticlă era obținut din negru de fum dizolvat în clei sau într-o soluție diluată de gălbenuș de ou. Prin granulația fină a aurului se obținea un pigment auriu care, amestecat cu gumă arabică, dădea vopseaua pentru aureolele sfinților. La sfîrșit, icoana era dată cu propolis, care juca rolul unui strat incolor protector. Cîndva, oamenii dezvoltaseră o întreagă știință a vopselelor naturale cu care își colorau universul. Nuanțele erau mai vii, sărbătoarea Paștelui era mai vie, și parcă însuși Iisus învia mai frumos în vechea lume a satului românesc.
Alb ca Floarea Paștelui
Unii coloranți naturali au fost botezați după numele plantei din care au fost obținuți: castaniu, cînepiu, fistichiu, liliachiu, morcoviu, prăzuriu, zmeuriu. Mineralele au dat naștere la alte denumiri de culori: arămiu, auriu, azuriu, nisipiu, rubiniu. Și localitățile și-au pus amprenta asupra nuanțelor cromatice: alb-de-Maramureș, albastru de Voroneț. Românii au construit expresii originale pentru nuanțe: alb-de-icoane, alb ca laptele, ca zăpada, ca hîrtia, ca gîsca, ca ghiocelul, ca peretele, ca varul, ca spuma laptelui, ca Floarea Paștelui. La polul opus, negrul poate fi ca fundul ceaunului, ca noaptea, ca penele corbului, ca tăciunii.
Coloranți din plante
Paleta cromatică obținută din plante este extrem de largă. Iată cîteva culori și ierburile din care provin:
- roșu: șovîrf, scorțișoară și pojarniță, în prezența pietrei vinete; frunze de șovîrf și de măr pădureț, flori de tei cu frunze de ceapă-roșie
- verde: semințe de floarea soarelui, brîndușă, urzică, borș acru sau moare, semințe de păducel și coajă de fag, troscot, leuștean, ștevie
- negru: coajă de nucă coaptă, scoarță de stejar, arin, dud, ghindă de stejar
- galben: frunze sau coajă de măr pădureț, răchită, coajă de ceapă, șofran, rădăcini de măcriș, flori de garoafe, salcie, păpădie
- albastru: albăstriță, limba-boului, crușin, frasin
- violet: nalbă mare, flori și rădăcini de iarba-șarpelui, fructe de soc.
Lumînări pictate
Ceara albinelor era folosită la fabricarea lumînărilor galbene, dar se utiliza și ceară albă sau colorată. Făcliile de sărbătoare erau nu numai colorate, ci chiar pictate cu migală. Ceara neagră rezulta dintr-un amestec de ceară albă cu funingine, și cu ea se scriau ouăle încondeiate sau se umpleau inciziile ornamentale de pe fluiere.
Distribuie pe Facebook acest articol pentru a putea fi citit ïżœi de prietenii tïżœi!