Ministrul Pricopie anunță că metoda de predare interdisciplinară va intra la clasa a II-a, din toamnă
Metoda interdisciplinară de predare, introdusă în învățămîntul românesc în anul școlar 2013-2014, la clasa pregătitoare și clasa I, va intra și la clasa a II-a, din toamnă, iar examenele naționale vor fi date, din 2019, după modelul testelor PISA, a declarat recent ministrul Educației, Remus Pricopie. Metoda interdisciplinară de predare este, de fapt, pregătirea pentru testele tip PISA. A a fost introdusă pentru prima dată în sistemul românesc de educație în anul școlar 2013-2014, în clasa pregătitoare și clasa I, continuă cu elevii din clasele a II-a, iar din toamnă aceste generații vor beneficia și de primele manuale noi, în premieră și în sistem digital. Predarea interdisciplinară va fi extinsă apoi la clasele a III-a și a IV-a simultan cu noile manuale, a declarat Remus Pricopie.
Elaborarea manualelor ar putea dura 4-5 ani
Potrivit ministrului, elaborarea manualelor pentru toate ciclurile de învățămînt ar putea dura patru-cinci ani. Sînt lucruri pe care, teoretic, ar trebui să le faci imediat, dar care, practic, nu pot fi făcute decît gradual și numai după ce măsori de o sută de ori. De exemplu, procesul de schimbare a manualelor este unul care durează patru-cinci ani. Nu există nicio variantă în care să schimbi toate manualele peste noapte, fiindcă manualele se schimbă odată cu primul an al ciclului, respectiv clasa I, clasa a V-a, a IX-a, chiar dacă avem în școala românească manuale de geografie din care elevii ar putea învăța faptul că Iugoslavia este vecinul nostru din sud-vest. Acel manual ar fi trebuit scos din circuit de ani buni dar, pentru că am fost ocupați cu schimbarea miniștrilor în fiecare an, uneori chiar și trimestrial, cu dezbaterile prea politice despre reforme ale educației sau pentru că ne-a fost teamă să nu deranjăm editura care, de 15 ani, vinde același manual, am omis un lucru elementar: revizuirea periodică a programelor și, apoi, a manualelor. Iată de ce avem nevoie de un proces continuu și, aș putea spune, tehnocratizat de revizuire a programelor și de actualizare a manualelor, a explicat Pricopie.
Scandalul manualelor digitale
Întrebat ce se va întîmpla cu disciplinele pentru care nu au existat ofertanți la licitația în vederea realizării noilor manuale, ministrul Educației a spus că există soluții. Manualele pentru materii predate în limba ucraineană, greacă sau slovacă vor fi cumpărate din străinătate, așa cum se întîmplă acum. Dar vreau să precizez un lucru foarte clar: licitația al cărei rezultat l-am prezentat nu va fi anulată. Vom mai organiza o nouă licitație pentru maualele care nu au fost adjudecate, dar nu vom relua procedura în cazul celor declarate deja cîștigătoare, a mai spus el. Numai că între timp licitația pentru manualele digitale a fost contestată, iar scandalul a ajuns pe masa procurorilor de la DNA. Mai multe edituri membre ale Federației Editorilor din România (FER) au sesizat DNA pentru vicierea rezultatelor licitației. Ce se întîmplă cu această licitație este o scenă la care asistăm de peste 20 de ani. Un grup de interese a dat un tun de 30-50 milioane de euro, reprezentînd valoarea auxiliarelor. Licitanții cîștigători au oferit un preț foarte mic. Profitul vine din monopolul asigurat de auxiliare (caietele speciale, culegeri de exerciții și teste - nota red). Un monopol instalat foarte clar, cu ostentație, împotriva legii, a declarat Mihai Penescu, președintele FER, în cadrul unei conferințe de presă.
Educație prin șah, la clasele primare
Monitorizarea performanțelor școlare va fi făcută prin evaluările elevilor din clasele a II-a, a IV-a și a VI-a, efectuate pentru prima dată în anul școlar 2013-2014. Nu trebuie uitat că aceste evaluări sînt concepute exact pe modelul testelor PISA, a adăugat Pricopie. Ministrul Educației a mai precizat că, din anul școlar viitor, va fi introdusă programa școlară pentru disciplina opțională Educație prin șah, anul I și anul al II-lea de studiu. Aceasta intră în curriculum, la decizia școlii, pentru învățămîntul primar și va putea fi folosită începînd cu anul școlar 2014 - 2015. Elevii vor avea astfel ocazia să se familiarizeze cu tabla de șah, cu regulile de joc și să decodifice semnele convenționale utilizate într-o partidă. Exercițiile de interpretare, observația, simularea unor situații și calcularea unor variante de joc sînt etape pe care elevii le vor parcurge în cei doi ani de studiu. Ministrul Educației subliniază că școala va pune astfel accent mai mult pe înțelegere și judecată, și mai puțin pe memorare. Practic, elevii sînt astfel pregătiți pentru susținerea noilor examenelor naționale în formă interdisciplinară.
Teste PISA din 2019
Evaluarea națională, admiterea la liceu și bacalaureatul vor fi date, din 2019, după modelul testelor PISA, respectiv cel de interdisciplinaritate, potrivit unei ordonanțe de urgență adoptate în decembrie 2013, care a modificat Legea educației. Nu respingem conceptul de abordare interdisciplinară a examenelor, dar nu îl poți aplica fără pregătire prealabilă. De aceea, primul an în care vor fi susținute examenele după modelul evaluărilor PISA va fi 2019, a explicat atunci Pricopie. PISA este o evaluare standardizată internațional, proiectată împreună de către țările participante, inclusiv România. Ultima testare PISA a conținut atît itemi ce vizează competențele de matematică și rezolvare de probleme în situații autentice ce pot fi întîlnite în viața adultă (în pondere de 75%), cît și de citire sau lectură (15%) și științe (10%).
Grădinița va fi obligatorie de la 3 ani
Ministerul Educației a anunțat că la Camera Deputaților se află în dezbatere un proiect potrivit căruia grupa mare de la grădiniță va deveni obligatorie, iar în viitor părinții ar putea fi obligați să-și trimită copiii la carte începînd cu vîrsta de trei ani. În cazul în care proiectul va fi aprobat, grupa mare de la grădiniță va deveni obligatorie chiar de anul viitor. Am supus dezbaterii publice ideea ca, începînd cu 2015, să avem grupa mare de la grădiniță obligatorie. (...) De multe ori, copiii care nu participă la grădiniță sînt cei care nu reușesc să facă față procesului de educație chiar din ciclul primar, a declarat ministrul educației, Remus Pricopie. Acesta a mai adăugat că în următorii doi-trei ani legislația se va modifica din nou. E bine să gîndim de acum pînă în 2020-2025. Pe măsură ce consolidăm infrastructura, grădinița să devină obligatorie de la patru ani și poate la un moment dat chiar de la trei ani, a mai afirmat Pricopie.
Distribuie pe Facebook acest articol pentru a putea fi citit ïżœi de prietenii tïżœi!