În fiecare an, în seara de 5 decembrie copiii își lustruiesc cu grijă ghetuțele și cizmulițele și le așază la fereastră sau lângă ușă, cu speranța că dimineață vor găsi în ele darurile moșului nevăzut
În noaptea de 5 spre 6 decembrie în fiecare an, Moș Nicolae vine pe la geamuri și vede copiii care dorm și sunt cuminți. Le lasă în ghete dulciuri și alte daruri, însă pe copiii leneși și neascultători tot el îi pedepsește. E un obicei vechi, nu numai la români, de a face cadouri în această zi. Moș Nicolae, spre deosebire de Moș Crăciun, nu se arată niciodată.
Liste lungi pentru Moșul cel bun
Pentru că Moș Nicolae a primit liste lungi de la cei mici, magazinele brașovene au pregătit galantare pline cu jucării: Leggo, puzzle, figurine din pluș, păpuși, roboței, mașinuțe, instrumente muzicale, cărți frumos colorate pentru zilele friguroase din vacanța ce va să vie. Dar Moș Nicolae pune în ghete mai ales dulciuri. Multe și bune. Iar pentru cei mai puțin cuminți și câte o nuielușă. De luare aminte. Ca să le adune pe toate în sacul lui încăpător, Moșul a pornit să colinde magazinele laolaltă cu ajutoarele lui. Magazinele sunt aprovizionate, pentru a veni în ajutorul Moșului.
Mai bătrân ca Moș Crăciun
Povestea lui Moș Nicolae începe cu un bătrân numit Sfântul Nicolae, episcopul din Myra. Se spune că el poseda puteri magice și a murit în anul 340 în vremea lui Hristos și a fost îngropat în Myra. Târziu, în secolul XI, soldații religioși din Italia au luat rămășițele sfântului cu ei înapoi în Italia. Ei au construit o biserică în memoria lui, în Ari, un oraș port din sudul Italiei. Curând, pelerinii creștini din toată lumea au venit să viziteze Biserica Sfântului Nicolae. Ei au preluat legenda lui Moș Nicolae în locurile lor natale. Legenda s-a răspândit în toată lumea și a luat caracteristicile fiecărei țări.
Povestea darurilor împărțite pe furiș
Povestea darurilor împărțite pe furiș în această noapte începe din vechime. Se pare că Sfântul Nicolae însuși a ajutat trei sărmane fete din orașul său, aducându-le dar de zestre, noaptea, fără a fi văzut. Casa în care trăiau cele trei surori era tare sărăcăcioasă. Tatăl lor plănuia să le vândă, crezând că, astfel, se va chivernisi. Plânsetele și rugămințile fiicelor sale nu l-au înduplecat pe bătrânul cu suflet negru. Sfântul Nicolae a aflat despre nenorocirea ce se petrecea nu departe de locuința sa. Noaptea, pe furiș, a aruncat o pungă plină cu galbeni în camera fetei celei mai mari. Astfel, ea a reușit să se mărite curând. La fel a făcut Moșul și în următorii doi ani, iar sora cea mijlocie și apoi cea mică au reușit să se așeze la casele lor. Se spune că săculeții cu galbeni au apărut de nicăieri în șosetele și cizmulițele lăsate în fața focului la uscat. De atunci, s-a păstrat obiceiul de a atârna ciorăpei sau de a lăsa o pereche de ghetuțe în fața ușii, în așteptarea cadoului de la Moș Nicolae. Într-o altă variantă a poveștii, galbenii din săculeț sunt înlocuiți cu trei bile de aur, de aici moștenindu-se tradiția de a oferi portocale de Sf. Nicolae.
Povestea celor trei studenți
O altă poveste tradițională de Moș Nicolae relatează întâmplările a trei studenți ce călătoresc către Atena, unde se află universitatea. Într-o noapte, poposesc la hanul unui om foarte rău, care îi jefuiește și apoi îi omoară, ascunzând rămășițele lor trupești. Se spune că Sf. Nicolae călătorea pe același drum și într-o noapte a hotărât să tragă la același han. În acea noapte, Sf. Nicolae a avut un vis în care îi apăreau faptele oribile ale hangiului și, la trezire, l-a forțat pe acesta să-și recunoască crimele. După ce s-a rugat vreme îndelungată, Sf. Nicolae a reușit să-i readucă la viață pe cei trei studenți. În Franța, această legendă este spusă în altă variantă, în loc de student vorbindu-se de trei copii ce se jucau și au fost răpiți de un măcelar fără suflet, fiind readuși în sânul familiilor lor tot de Sf. Nicolae. Așadar, Sf. Nicolae este considerat a fi patronul și protectorul copiilor, fiind celebrat în timpul acestei sărbători de iarnă.
Moș Nicolae în Europa
În Europa, în secolul al XII-lea, ziua Sfântului Nicolae a devenit ziua darurilor și a activităților caritabile. Germania, Franța și Olanda celebrează ziua de 6 decembrie ca o sărbătoare religioasă și oferă cadouri copiilor și săracilor, și ajută fetele fără posibilități materiale să se mărite, oferindu-le o zestre. Când colonistele olandeze au călătorit în America, au adus cu ele un episcop care purta un costum roșu și mergea călare pe un cal alb. Imaginea americană a episcopului va evolua treptat până la cea a unui bătrân spiriduș vesel. A fost descris ca un bătrân olandez vesel și bucălat din comedia Istoria New-York-ului, a lui Washington Irving. Anul 1823 a continuat poveștile cu Moș Nicolae cu publicarea poemului O vizită a lui Moș Nicolae, al lui Clement Moore. Multe țări și-au păstrat propriile obiceiuri și tradiții de Sfântul Nicolae. În unele culturi, Sfântul Nicolae călătorește alături de un însoțitor care îl ajută. În Olanda, episcopul navighează pe un vapor, sosind pe 6 decembrie. Are la el o carte mare, care îi spune cum s-au purtat copiii olandezi în timpul anului. Cei cuminți sunt răsplătiți cu daruri, iar cei obraznici sunt luați de asistentul său, Black Peter. În Germania, Moș Nicolae călătorește tot cu un ajutor, cunoscut drept Knecht Ruprecht, Krampus sau Pelzebock, care vine cu un sac în spate și o nuia în mână. Copiii obraznici sunt pedepsiți cu câteva lovituri de nuia. În Italia, La Befana este zâna bună care se îmbracă în negru și aduce daruri copiilor la 6 decembrie.
ïżœn lipsa unui acord scris din partea Monitorul Expres,
puteïżœi prelua maxim 500 de caractere din acest articol
dacïżœ precizaïżœi sursa ïżœi dacïżœ inseraïżœi vizibil
link-ul articolului:
Distribuie pe Facebook acest articol pentru a putea fi citit ïżœi de prietenii tïżœi!