Autentificare
Ziarul care vorbește cu brașovenii
Portile istoriei Scoala Cerbul de Aur Diaspora
Casa mea Dialog Contabil Expres Gala Monitorul Expres
Index -> Monitorul Expres -> Reportaj
Publicitate

Nu e legendă


Povestea acarului Păun

×

Î
n
c
h
i
d
e

g
a
l
e
r
i
a

f
o
t
o
Publicitate
Dimensiune font:

Autor: Camelia Onciu, 06.11.2009
• Accidentele feroviare din ultima vreme au readus în actualitate povestea acarului învinuit pe nedrept în 1923 pentru starea jalnică a căilor ferate

Anul acesta a fost plin de accidente feroviare, ultimul a avut loc acum trei zile. Am ajuns să urcăm cu teamă în vagoane, călătoria cu trenul, atît de plăcută și sigură odinioară, este astăzi o aventură riscantă. De vină e nepăsarea din ultimii 20 de ani care a rablagit infrastructura căilor ferate române care abia își mai tîrîie roțile. Și totuși, cînd e căutat vinovatul, tot cel mai de jos angajat ispășește pentru delăsarea întregului sistem. Tot amărîtul de acar Păun este țapul ispășitor, fiindcă toate nenorocirile au la origine „o eroare umană“. Cine a fost acest acar și cum s-a ajuns ca numele lui să fie folosit atunci cînd ne referim la o persoană în spatele căreia se aruncă greșelile altora? Iată povestea acarului anonim devenit celebru în urma unei catastrofe feroviare. S-a petrecut în 1923. Acesta este și numărul acceleratului implicat zilele trecute în accidentul feroviar de la Bistrița.

„Groaznică ciocnire de trenuri“

Pe 4 iulie 1923, gara Vitileanca (azi, Săhăteni), din județul Buzău, era zguduită de un grav accident feroviar. Acceleratul 701, plecat din București către Chișinău, s-a ciocnit cu un mărfar. Acceleratul nu avea programată nicio oprire prin halte, așa că a intrat din plin în trenul staționat pe linia 4. Locomotiva și primul vagon s-au dat peste cap, următoarele trei au fost complet sfărîmate. Au murit în acea dimineață zeci de oameni. Vestea a ajuns cu repeziciune la toate ziarele din țară care au scos ediții speciale. „Două echipe de soldați au plecat cu trenuri speciale la locul catastrofei pentru a ajuta la ridicarea sfărîmăturilor și scoaterea oamenilor dintre ruine, dintre care, numeroși soldați și oficeri. La orele 18,00, a plecat de la Vitileanca spre București un tren special, ducînd 60 de răniți. Au fost scoși 78 de morți și peste 200 de răniți. Majoritatea cadavrelor este oribil mutilată și e imposibil să fie identificate masele de carne sîngerîndă“, scria în ediția de seară, cotidianul „Patria“. Victimele au ajuns la spitalele din Ploiești, Buzău și București. „La gară, s-au petrecut scene groaznice. Vaetele răniților și strigătele de durele ale celor îndoliați umpleau văzduhul“.

Călătorii l-au alergat pe acar

Primele cercetări ale autorităților au stabilit, evident, vina personalului din stația CFR Vitileanca. Șeful gării lipsea de la serviciu în momentul accidentului. Era pasager chiar în trenul accelerat și, fiindcă a fost și el grav rănit, i s-a trecut cu vederea vina. Așa că nu mai rămînea decît un singur țap ispășitor, celălalt angajat, acarul Ion Păun, omul care schimba macazul și care a dat intrare trenului pe linia ocupată. Cînd a văzut catastrofa, omul a rupt-o la fugă pe cîmp, „pentru a scăpa de furia călătorilor rămași care porniseră să linșeze pe vinovații inferiori“. Pînă la sosirea autorităților, „au fost furați bani, bagajele și hîrtii de valoare de la răniți și morți“. Primul sosit la fața locului a fost generalul Văitoianu, ministrul internelor, care, întîmplător, trecea pe acolo, cu alt tren. „S-a oprit la Vitileanca și a supravegheat personal operațiile de salvare tardivă“. În București, ministerele au început să se pună în mișcare. La Ambulanța Clinică, unde soseau răniți pe bandă rulantă, a venit din Sinaia și prințul Carol. „De asemenea, prim-ministrul a înștiințat pe Suveranul despre cea mai mare nouă nenorocire a căilor ferate române“.

Vinovații caută vinovatul

„Ancheta a stabilit că numeroși călători au murit fiindcă călătoreau pe acoperișuri, scări și tampoane. Mechanicul Georgescu care conducea trenul morții, a scăpat ca prin minune neatins.“ În zilele următoare, ziarele s-au mai domolit, anunțînd că numărul morților e de numai 66, iar al răniților, 105. Consiliul de Miniștri a stabilit ca Brătianu, Moșoiu și Anghelescu să își mai spele din păcate, vizitînd răniții din spitale. „Guvernul va acorda mici ajutoare familiilor lovite“, s-a mai decretat. „Acarul Ion Păun e încă nedescoperit. Vinovați mai mari nu sînt căutați“. Gazeta Transilvaniei din 11 iulie scria despre faptul că generalul Moșoiu, ministrul comunicațiilor de atunci, a ținut să asiste la înmormîntările victimelor de la Vitileanca. Au fost și 25 de ceremonii într-o singură zi. Generalul, principalul acuzat al ziarelor, a rostit cuvinte „atingătoare“: „Vărs peste voi o lacrimă în numele guvernului“. Discursurile lui au fost comentate cu sarcasm. Acest ministru responsabil de transportul pe calea ferată a fost numit să se ocupe, tot el, și de anchetă. „Imparțialitatea acestei anchete este de pe acum asigurată. Noi nu știm ce va stabili dl. Moșoiu. Știm însă, ceea ce nu va stabili: vinovăția dumisale“, era batjocorit Moșoiu prin presă.

Acarul a schimbat macazul

Principala preocupare a ministrului era să găsească un țap ispășitor pe care să-l ofere zecilor de familii îndoliate. De ochii lumii, era căutat acarul Păun. Omul era acasă, în Mizil, dar, în realitate, nimeni nu i-a bătut la poartă. Ion Păun s-a predat singur inspecției de mișcare din gara locală. Pe 6 iulie, acarul a participat chiar și la reconstituirea împrejurărilor în care s-a petrecut tragedia. „Faptul e foarte displăcut pentru dl. general Moșoiu care ar fi putut stabili mai comod vinovăția acarului în absența lui. Totuși, e bine că s-a găsit țapul ispășitor“, se scria prin ziarele vremii. Ministrul era subiectul caricaturilor și pamfletelor. „N-am eu, dragă, nicio vină, Conștiința mi-e senină, Și-mi mîngîi, discret, amarul. Anchetînd, am rezultatul Că acolo, vinovatul, E ori acul,
ori acarul“. Nici Tancred Constantinescu, directorul CFR, nu a scăpat de batjocura ziarelor. „Trăim sub regimul celei mai detestabile administrațiuni de cale ferată și accidentele de tot felul se succed cu o uimitoare regularitate. Sînt vinovați care trebuie pedepsiți pentru toate aceste culpabile asasinate. Averea statului este păgubită cu sume fabuloase și nu se mai poate îngădui mușamalizarea atîtor nenorociri.“

A fost despăgubit după moarte

Dar ce s-a întîmplat pînă la urmă cu acarul Păun? Evident, a făcut pușcărie. Ar fi stat mult și bine după gratii, dacă nu ar fi fost gura presei. Așa că, a primit doar o lună de închisoare și o amendă cît prețul unui bilet de tren. După ani buni, cînd i s-a făcut în sfîrșit dreptate, omul și-a cerut și salariile din urmă. Le-a primit nevasta lui, la o lună după ce a acarul de legendă a murit, prin anii ’60. În scurt timp, a murit și ea. Consistenta moștenire a ajuns la cei patru băieți ai lui Păun. Care s-au făcut și ei tot ceferiști, în gara Mizil. Satul Vitileanca și-a schimbat denumirea în Săhăteni, printr-o hotărîre a sfatului popular din regimul comunist. În locul de lîngă haltă unde fuseseră îngropați 20 de morți găsiți fără acte, tot prin ordin de partid, s-a plantat porumb. Așa se încheie povestea unui biet acar găsit responsabil pentru ditamai dezastrul, într-o vreme cînd deraierile și ciocnirile de trenuri erau frecvente, iar sistemul trebuia scuturat de la vîrf. Orice asemănare cu persoane și întîmplări reale este pur întîmplătoare.

Un alt 2 noiembrie

• Și atunci, ca și acum, cînd accidentele feroviare se țin lanț, cu numai patru zile înaintea celui de la Vitileanca, a mai fost unul, la Felix. Ciocnirea locomotivei cu un tren ne duce cu gîndul la întîmplarea din 2 noiembrie 2009. Iată ce scria Gazeta Transilvaniei, în 30 iunie 1923: „Groaznică catastrofă pe CFR: 5 morți și 27 răniți. Ora 17,15. Felix - Oradea Mare. Trenul de marfă 2065 constătător din 15 vagoane care plecase din Beiuș s-a ciocnit cu trenul Băilor Felix în care se aflau 150 de pasageri. Trenul de marfă care mergea cu viteză nu a putut fi oprit fiind toate frînele defectate și a izbit atît de puternic ultimele cinci vagoane ale trenului personal, încît le-au sfărîmat complect. Agentul Gavril Traian a înnebunit“. Vinovat a fost găsit tot un funcționar mărunt, „cantonierul din stația Cordo, care nu a anunțat nici sosirea, nici plecarea trenului de marfă“.

Ultimele deraieri

2 noiembrie: Locomotiva care urma să tracteze acceleratul 1923 care circula pe ruta Timișoara - Sighetu Marmației, a lovit vagoanele cu viteză excesivă. Trei călători au fost răniți. Cauza: condițiile meteo nefavorabile și defecțiuni la sistemul de frînare al locomotivei.
27 septembrie: rapidul 661, care circula pe ruta București - Iași, a deraiat în zona localității gălățene Berheci. Cercetat este mecanicul de locomotivă.
21 septembrie: acceleratul 1692, care circula pe ruta Timișoara - București, a sărit de pe șine, în zona comunei doljene Cârcea. 15 călători au ajuns la spital. Vinovat a fost un fost angajat al CFR care ar fi scos un șurub de la șine.
21 septembrie: șapte vagoane ale unui marfar cu produse petroliere au deraiat în zona localității clujene Boju. Vina e a mecanicilor și a terasamentului.
17 octombrie: două trenuri de marfă s-au ciocnit între localitățile Sărulești și Lehliu. Locomotiva și un vagon au deraiat. Vinovați au fost găsiți mecanicii.
Distribuie pe Facebook acest articol
pentru a putea fi citit și de prietenii tăi!
Comentarii:



Articole la Reportaj

Argumentul cercetătorilor


Coronavirusul nu a scăpat din laborator

Cele mai mari epidemii din istorie


10 pandemii care au schimbat istoria

Gripa din 1918, cronica unui dezastru uitat


Cea mai devastatoare epidemie din istoria umanității




Spatiu publicitar



Minim 100.000 afisari lunar.


Pentru detalii contactati telefonic
departamentul marketing al
Monitorul Expres la
0731.018.277 sau 0268.543.316.
Cumpără aici ziarul complet în format PDF
Ultimele stiri
  • ➤ Știri Brasov


    27 de vagoane cu lemn fără acte, într-un tren de marfă depistat de Garda Forestieră Brașov


    04.08.2020
  • ➤ Prima pagină


    Cum va adapta Tătaru paturile ATI lipsă de la Brașov?


    04.08.2020
  • ➤ Eveniment


    Parteneriat „smart-city“


    Brașovul s-ar putea înfrăți cu orașul Sejong din Coreea de Sud


    04.08.2020
  • ➤ Eveniment


    Într-o lună, mountain-bikerii vor putea coborî din Postăvarul în Brașov


    04.08.2020
  • ➤ Eveniment


    Premieră


    Autogara va avea gazon pe acoperiș


    04.08.2020
  • ➤ Eveniment


    Sala Polivalentă va fi construită cu bani de la Guvern


    04.08.2020
  • ➤ Eveniment


    Clădirile fostei piețe de la Triaj vor fi demolate


    04.08.2020
  • ➤ National


    Schimbări mari


    Dispar notele la Religie, Desen, Muzică și Sport


    04.08.2020
  • ➤ Doctor


    Scapi de depresie și oboseală cu Rhodiola rosea


    04.08.2020
  • ➤ Doctor


    Avertisment


    Un asimptomatic este un pericol pentru cei din jur


    04.08.2020
  • ➤ Doctor


    România va primi de la Comisia Europeană peste 25.000 de flacoane de Remdesivir


    04.08.2020
  • ➤ Doctor


    Fă salate de andive dacă vrei să slăbești


    04.08.2020
  • ➤ Doctor


    Afinele, boabe de sănătate


    04.08.2020
  • ➤ Life


    S-a dat de gol


    Andreea Mantea s-a logodit cu iubitul misterios


    04.08.2020
  • ➤ Life


    Ruby face senzație în Grecia


    04.08.2020
  • ➤ Life


    Zeny a împlinit 2 ani


    04.08.2020
  • ➤ Cititori


    10 remedii care te scapă de mușcăturile de țânțari


    04.08.2020
  • ➤ Cititori


    SFAT EXPRES


    Ce trebuie să faci dacă ai început să iei în greutate?


    04.08.2020
  • ➤ Sport


    SPORT FLASH


    04.08.2020
  • ➤ Sport


    Centru de Excelență al Federației Române de Handbal la Sfântu Gheorghe


    04.08.2020
  • ➤ Sport


    PROMOVARE ÎN LIGA 1


    Euforie!


    04.08.2020
  • ➤ Opinii


    Punctul critic


    Un proiect pierdut?


    04.08.2020
  • ➤ Sport


    CFR CLUJ, noua și vechea campioană a României


    03.08.2020
  • ➤ Știri Brasov


    Femeie accidentată pe o trecere de pietoni din Brașov


    03.08.2020
  • ➤ National


    Schimbări mari la gimnaziu: dispar notele la Religie, Desen, Muzică și Sport și sunt tăiate ore de Fizică și Chimie


    03.08.2020
  • ➤ Știri Brasov


    Brașovul s-ar putea înfrăți cu capitala administrativă a Republicii Coreea


    03.08.2020
  • ➤ Știri Brasov


    Spectator la Opera Brașov, numai cu mască


    03.08.2020
  • ➤ Știri Brasov


    30 de noi cazuri COVID în Brașov, 823 noi cazuri în România


    03.08.2020
  • ➤ Știri Brasov


    Noua Gară din Brașov va avea gazon pe acoperiș


    03.08.2020
  • ➤ Sport


    UTA și FC Argeș au promovat direct, CS Mioveni merge la baraj


    03.08.2020
  • ➤ Prima pagină


    Cum este bătut Brașovul de Sibiu la spital nou-nouț


    03.08.2020
  • ➤ Eveniment


    De la 1 august


    La postul BBC World rulează clipuri de promovare a Brașovului


    03.08.2020
  • ➤ Eveniment


    Brașovul are în continuare peste 400 de pacienți cu COVID-19 internați în spitale


    03.08.2020
  • ➤ Eveniment


    Noile rețele de apă din Brașov au fost puse în funcțiune


    03.08.2020
  • ➤ Religie


    Tradiții


    Postul Sfintei Mării poate să împlinească dorințe, dacă este ținut cu smerenie


    03.08.2020
  • ➤ National


    Barometru IMAS - Europa FM


    PNL și PSD, în creștere ușoară în opțiunile electorale


    03.08.2020
  • ➤ National


    Alegeri locale 2020: A fost constituit Biroul Electoral Central


    03.08.2020
  • ➤ Life


    Senzații


    Antonia face iar valuri


    03.08.2020
  • ➤ Life


    Anca Țurcașiu începe o viață nouă


    03.08.2020
  • ➤ Life


    Loredana ține pasul la 50 de ani


    03.08.2020
  • ➤ Life


    O vulpe a furat aproape 100 de pantofi din Berlin


    03.08.2020
  • ➤ Cititori


    Este bine să știți


    Reguli de pandemie în cabinetele stomatologice


    03.08.2020
  • ➤ Sport


    SPORT FLASH


    03.08.2020
  • ➤ Sport


    Mitriță, eliminat din playoff-ul MLS


    03.08.2020
  • ➤ Sport


    Au luat Cupa și au scăpat-o pe gazon


    03.08.2020
  • ➤ Sport


    AUTO


    Trofeul Râșnov, a treia victorie a lui Emil Nestor în acest sezon


    03.08.2020
  • ➤ Sport


    Viitorul și Dinamo luptă pentru locul în UEFA Youth League


    03.08.2020
  • ➤ Sport


    FOTBAL


    „Festival” de goluri pentru Corona


    03.08.2020
  • ➤ Opinii


    Punctul critic


    Un bilet în plus


    03.08.2020
  • ➤ Știri Brasov


    A murit fostul deputat PNL de Brașov Gheorghe Gabor


    02.08.2020
  • Cele mai noi articole
    Articolul anterior


    Un brașovean, cel mai tare web-designer din 2009

    Articolul următor

    Brașoveanul care a aflat tainele mării


    Academicianul Mării Negre

    Prima paginïżœ | Site Map | Contact | Despre noi | Mobil
    (ïżœi) acest site foloseïżœte cookie-uri proprii ïżœi ale terïżœilor. Setïżœri Cookies
    Siteuri partenere:
    AnunturiExpres.ro TipoMagazin.ro Porïżœile istoriei

    www.monitorulexpres.ro

    | | |
    2003 - 2020 © Marius Mihuțoiu pentru Monitorul Expres | Powered by Yky CSM | executat în 34 milisecunde, încărcat în milisecunde