Autentificare
Ziarul care vorbește cu brașovenii
Portile istoriei Scoala Cerbul de Aur Diaspora
Casa mea Dialog Contabil Expres Gala Monitorul Expres
Index -> Monitorul Expres -> Prima pagină
Publicitate

Elicopterul interzis de Ceaușescu

×

Î
n
c
h
i
d
e

g
a
l
e
r
i
a

f
o
t
o
Publicitate
Dimensiune font:

Autor: » Bianca POPA, 16.11.2004
* „Și cu ce tancuri vreți voi să vă bateți!? Să închideți imediat acest proiect“, le-a cerut nervos dictatorul comunist inginerilor de la IAR care au construit un aparat de luptă ce a făcut senzație la Salonul Aeronautic Internațional de la Le Borget în Franța, în toamna lui 1985

    Un elicopter antitanc produs în mare taină în 1984 la IAR Ghimbav i-a uimit pe specialiștii din aviație și a făcut senzație la Salonul Aeronautic Internațional de la Le Borget în Franța, în toamna lui 1985. A stîrnit reacții elogioase în presa internațională de la acea vreme, care l-a numit „Romanian Tank Killer“. Aparatul a fost produs însă într-un singur exemplar, pentru că a fost interzis în același an, cu evidentă nervozitate, de Nicolae Ceaușescu. Prototipul Airfox IAR 317 a avut doar cinci ani de viață, din care trei a stat ascuns în halele IAR din Brașov. Era primul elicopter de atac realizat într-o țară socialistă. Iar formula de elicopter de atac era atunci abia la început în SUA, în timp ce în Europa nici nu se vorbea încă de așa ceva. Imediat după căderea lui Ceaușescu, Airfox a survolat din nou, liber, Brașovul. Armata a crezut însă că este un aparat terorist și a deschis focul asupra lui. Elicopterul a fost lovit în șapte locuri. A aterizat cu bine la bază. A fost însă ultimul lui zbor.

Un elicopter antitanc produs în mare taină în 1984 la IAR Ghimbav i-a uimit pe specialiștii din aviație și a făcut senzație la Salonul Aeronautic Internațional de la Le Borget în Franța, în toamna lui 1985. A stîrnit reacții elogioase în presa internațională de la acea vreme, care l-a numit „Romanian Tank Killer“. Aparatul a fost produs însă într-un singur exemplar, pentru că a fost interzis în același an, cu evidentă nervozitate, de Nicolae Ceaușescu. Prototipul Airfox IAR 317 a avut doar cinci ani de viață, din care trei a stat ascuns în halele IAR din Brașov. Era primul elicopter de atac realizat într-o țară socialistă. Iar formula de elicopter de atac era atunci abia la început în SUA, în timp ce în Europa nici nu se vorbea încă de așa ceva. Imediat după căderea lui Ceaușescu, Airfox a survolat din nou, liber, Brașovul. Armata a crezut însă că este un aparat terorist și a deschis focul asupra lui. Elicopterul a fost lovit în șapte locuri. A aterizat cu bine la bază. A fost însă ultimul lui zbor.
    Au trecut 20 de ani
Anul acesta, inginerii care au conceput îndrăznețul proiect IAR 317 Airfox sărbătoresc 20 de ani de la nașterea elicopterului care a șocat lumea încă de la naștere. Unicul exemplar realizat valora atunci cam două milioane de dolari. Un corp deosebit de specialiști, conduși de inginerul Traian Tomescu, și sub directa coordonare a directorului tehnic de atunci, actualul director general Ion Georgescu, au creat prin forțe proprii, în secția de montaj de la ICA Ghimbav, un aparat de zbor capabil să lupte simultan contra a două tancuri. Construcția lui s-a realizat prin   modificarea elicopterului IAR 316 Alouette.
Un aparat pentru armata României
Schimbările majore s-au făcut la geometria fuselajului și a cabinei: două locuri unul în spatele celuilalt, pentru pilot și trăgător. S-a micșorat suprafața vulnerabilă a elicopterului pentru a-i putea fi aplicat un blindaj de 62 mm față de numai 7 mm cît avea înainte. Prototipului i-au fost atașate două mitraliere, stînga - dreapta și patru rachete antitanc. „Rațiunea construcției Airfox era să dăm armatei române un elicopter specializat 100% militar care să acționeze și pentru apărarea coloanelor de infanterie în mișcare, dar capabil să lupte și contra militarilor la sol și contra blindatelor. A fost ales modelul Alouette pentru această transformare deoarece se preta schimbarea dintr-un elicopter civil, prietenos și blînd, în unul militar, de luptă. La acea vreme, zburau în lume 2000 de Alouette și speram ca această soluție să fie adoptată și de alți utilizatori“, explică Ion Georgescu.
Pariu pe-o ladă cu bere străină
Airfox a fost un pionier în lupta aeriană antitanc și putea să abordeze două ținte simultan. După mai multe schițe, proiecte și machete, montarea elicopterului Airfox s-a făcut într-un timp record, de numai o lună. A fost un pariu între inginerii care l-au conceput. S-a pariat pe o ladă de bere străină. Oamenii au muncit zi și noapte. Într-o seară de august în 1984, la ora 22.00, sub lumina farurilor unui tractor, pilotul de încercare Miron Rândețean a urcat la bord. Trebuia să ridice aparatul un metru și să aterizeze. Misiunea a fost îndeplinită. Botezul elicopterului s-a făcut cu lada de bere pariată. Oficial, Airfox a fost prezentat la o convocare militară în octombrie 1984, în poligonul de la Mihai Bravu, în fața Șefului de Stat Major, general Vasile Milea. S-a făcut și o demonstrație de tragere cu rachete antitanc Malitka. Toate oficialitățile militare au fost impresionate. După această prestație, elicopterul a fost ținut în hangar pînă în februarie 1985. Abia atuci s-au făcut noi probe de zbor. În luna mai a aceluiași an, Airfox a plecat în zbor la Salonul Aeronautic de la Le Borget. A făcut vîlvă și pentru că era primul elicopter înarmat din lagărul comunist ce era prezentat în public. Rușilor nu le-a plăcut asta.
„Romanian Tank Killer“
Presa străină a lăudat pe pagini întregi „Romanian Tank Killer", așa cum l-au numit ziariștii pe Airfox-ul de la ICA. „Făcîndu-și debutul la Le Borget, IAR 317 Sky Fox demonstrează cum un elicopter antitanc poate deriva dintr-un aparat conceput pentru transport și conține o dovadă palpabilă a iscusinței tehnice a IAR România. Din față, elicopterul seamănă cu A129 Mangusta, din spate cu Alouette 3 Aerospațiale, din care a derivat, iar în luptă s-ar putea dovedi un veritabil distrugător de tancuri“, scria Show Dailly, în ediția din 7 iunie 1985. Aparatul a fost apreciat și pentru că a zburat fără probleme, dus-întors între România și Franța, deși era în faza de prototip, cu doar 100 de ore de zbor făcute acasă. Generalul Horia Upruță a fost contactat în noaptea după expunerea Airfox la Le Bourget. I s-a cerut ca pilotul șef al armatei franceze să poată zbura cu acest elicopter. Timp de două ore, întîiul pilot al Franței și un pilot român au testat aparatul cu tot armamentul atașat. Oficialul francez s-a declarat extrem de mulțumit de performanțele Airfox.
Ceaușescu s-a înfuriat
Viitorul Airfox a fost frînt de un ordin dat de Nicolae Ceaușescu. În ședința Comitetului Central din septembrie 1985, cînd Ceaușescu a analizat industria aeronautică, a dat ordinul de sistare a producției elicopterului de atac. În cadrul Comitetului au fost prezentate atunci o serie de machete ale aparatelor de zbor, iar printre ele se afla și varianta civilă a Airfox. Cînd a văzut-o, fără a mai pune alte întrebări și fără să fi văzut vreodată aparatul, Ceaușescu s-a înfuriat. „Și cu ce tancuri vreți voi să vă bateți?! Să închideți imediat acest proiect“, a dispus președintele care se declarase și comandantul suprem al forțelor armate din RSR. Și a cerut telefonic, și de urgență, închiderea proiectului.
Doar teama de ruși?
Motivele care au stat la baza acestei decizii au fost explicate politic: vecinul de la răsărit nu agrea ideea dezvoltării acestui proiect și a insistat pentru stoparea lui. Se pare însă că nici francezii nu au fost încîntați de perspectiva realizării Airfox pentru că ar fi existat posibilitatea ca IAR să cîștige o importantă piață de comenzi pentru reconversia elicopterului Alouette în elicopter de atac. A fost sugerată chiar și necesitatea dezmembrării unicului exemplar construit la ICA. Airfox a fost însă ascuns într-un hangar. A putut ieși la lumină abia după căderea lui Ceaușescu.
Ultimul zbor, la Revoluție
Airfox a fost văzut survolînd pașnic cerul Brașovului în data de 24 decembrie 1989, în jurul orei 10.00, în zona depozitelor de combustibili de la Cristian. Nu semăna cu nici un tip de aeronavă aflată în dotarea armatei române. Vopsit în culori de camuflaj, elicopterul misterios a provocat îngrijorare în rîndul militarilor de la sol. Un ofițer a considerat că aparține teroriștilor și a comandat să fie doborît. Airfox a fost atins în șapte locuri cu gloanțe de calibru mic. Un glonț s-a oprit chiar în scaunul pilotului, iar altele au atins grinda de coadă, palele și fuselajul. Elicopterul a reușit să se întoarcă la bază și să aterizeze cu cei doi piloți nevătămați. A fost însă ultimul zbor pentru IAR 317 Airfox. Acum, la IAR sînt păstrate doar cîteva componente din fostul „Romanian Tank Killer“
Zbor frînt
•În cele două decenii de la nașterea lui IAR 317 Airfox s-au fabricat în lume aparate de zbor mai performante, cu opt ținte contra tanc, față de două cîte avea „bunicul“ de la Ghimbav. Inginerul Traian Tomescu de la IAR va publica anul viitor o carte dedicată acestui elicopter fără noroc. „A fost un examen dificil, trecut cu notă mare de colectivul ICA Ghimbav, care a confirmat capacitatea noastră intelectuală și profesională. La vremea lui, Airfox ar fi putut face carieră“, spune, cu mărturisit regret, directorul Ion Georgescu.
Ceaușescu nu dorea uzină de aviație la Brașov
• Societatea IAR a fost înființată în anul 1925 printr-un decret al Regelui Ferdinand I. În 1945, uzina a trecut de la producția de avioane la fabricarea de tractoare. După invazia rușilor din Cehoslovacia, în 1968, în România s-a reînființat industria de apărare inclusiv cea aeronautică. Reînvierea IAR-ului s-a făcut însă cu multe dificultăți, deoarece Nicolae Ceaușescu nu dorea uzină de aviație la Brașov. După multe insistențe ale inginerilor Nicolae Costin și Iosif Șilimon, la Ghimbav a renăscut Întreprinderea de Construcții Aeronautice ICA - Brașov.
Distribuie pe Facebook acest articol
pentru a putea fi citit și de prietenii tăi!
Comentarii:



Articole la Prima pagină




Spatiu publicitar



Minim 100.000 afisari lunar.


Pentru detalii contactati telefonic
departamentul marketing al
Monitorul Expres la
0731.018.277 sau 0268.543.316.
Cumpără aici ziarul complet în format PDF
Ultimele stiri
  • ➤ Știri Brasov


    27 de vagoane cu lemn fără acte, într-un tren de marfă depistat de Garda Forestieră Brașov


    04.08.2020
  • ➤ Prima pagină


    Cum va adapta Tătaru paturile ATI lipsă de la Brașov?


    04.08.2020
  • ➤ Eveniment


    Parteneriat „smart-city“


    Brașovul s-ar putea înfrăți cu orașul Sejong din Coreea de Sud


    04.08.2020
  • ➤ Eveniment


    Într-o lună, mountain-bikerii vor putea coborî din Postăvarul în Brașov


    04.08.2020
  • ➤ Eveniment


    Premieră


    Autogara va avea gazon pe acoperiș


    04.08.2020
  • ➤ Eveniment


    Sala Polivalentă va fi construită cu bani de la Guvern


    04.08.2020
  • ➤ Eveniment


    Clădirile fostei piețe de la Triaj vor fi demolate


    04.08.2020
  • ➤ National


    Schimbări mari


    Dispar notele la Religie, Desen, Muzică și Sport


    04.08.2020
  • ➤ Doctor


    Scapi de depresie și oboseală cu Rhodiola rosea


    04.08.2020
  • ➤ Doctor


    Avertisment


    Un asimptomatic este un pericol pentru cei din jur


    04.08.2020
  • ➤ Doctor


    România va primi de la Comisia Europeană peste 25.000 de flacoane de Remdesivir


    04.08.2020
  • ➤ Doctor


    Fă salate de andive dacă vrei să slăbești


    04.08.2020
  • ➤ Doctor


    Afinele, boabe de sănătate


    04.08.2020
  • ➤ Life


    S-a dat de gol


    Andreea Mantea s-a logodit cu iubitul misterios


    04.08.2020
  • ➤ Life


    Ruby face senzație în Grecia


    04.08.2020
  • ➤ Life


    Zeny a împlinit 2 ani


    04.08.2020
  • ➤ Cititori


    10 remedii care te scapă de mușcăturile de țânțari


    04.08.2020
  • ➤ Cititori


    SFAT EXPRES


    Ce trebuie să faci dacă ai început să iei în greutate?


    04.08.2020
  • ➤ Sport


    SPORT FLASH


    04.08.2020
  • ➤ Sport


    Centru de Excelență al Federației Române de Handbal la Sfântu Gheorghe


    04.08.2020
  • ➤ Sport


    PROMOVARE ÎN LIGA 1


    Euforie!


    04.08.2020
  • ➤ Opinii


    Punctul critic


    Un proiect pierdut?


    04.08.2020
  • ➤ Sport


    CFR CLUJ, noua și vechea campioană a României


    03.08.2020
  • ➤ Știri Brasov


    Femeie accidentată pe o trecere de pietoni din Brașov


    03.08.2020
  • ➤ National


    Schimbări mari la gimnaziu: dispar notele la Religie, Desen, Muzică și Sport și sunt tăiate ore de Fizică și Chimie


    03.08.2020
  • ➤ Știri Brasov


    Brașovul s-ar putea înfrăți cu capitala administrativă a Republicii Coreea


    03.08.2020
  • ➤ Știri Brasov


    Spectator la Opera Brașov, numai cu mască


    03.08.2020
  • ➤ Știri Brasov


    30 de noi cazuri COVID în Brașov, 823 noi cazuri în România


    03.08.2020
  • ➤ Știri Brasov


    Noua Gară din Brașov va avea gazon pe acoperiș


    03.08.2020
  • ➤ Sport


    UTA și FC Argeș au promovat direct, CS Mioveni merge la baraj


    03.08.2020
  • ➤ Prima pagină


    Cum este bătut Brașovul de Sibiu la spital nou-nouț


    03.08.2020
  • ➤ Eveniment


    De la 1 august


    La postul BBC World rulează clipuri de promovare a Brașovului


    03.08.2020
  • ➤ Eveniment


    Brașovul are în continuare peste 400 de pacienți cu COVID-19 internați în spitale


    03.08.2020
  • ➤ Eveniment


    Noile rețele de apă din Brașov au fost puse în funcțiune


    03.08.2020
  • ➤ Religie


    Tradiții


    Postul Sfintei Mării poate să împlinească dorințe, dacă este ținut cu smerenie


    03.08.2020
  • ➤ National


    Barometru IMAS - Europa FM


    PNL și PSD, în creștere ușoară în opțiunile electorale


    03.08.2020
  • ➤ National


    Alegeri locale 2020: A fost constituit Biroul Electoral Central


    03.08.2020
  • ➤ Life


    Senzații


    Antonia face iar valuri


    03.08.2020
  • ➤ Life


    Anca Țurcașiu începe o viață nouă


    03.08.2020
  • ➤ Life


    Loredana ține pasul la 50 de ani


    03.08.2020
  • ➤ Life


    O vulpe a furat aproape 100 de pantofi din Berlin


    03.08.2020
  • ➤ Cititori


    Este bine să știți


    Reguli de pandemie în cabinetele stomatologice


    03.08.2020
  • ➤ Sport


    SPORT FLASH


    03.08.2020
  • ➤ Sport


    Mitriță, eliminat din playoff-ul MLS


    03.08.2020
  • ➤ Sport


    Au luat Cupa și au scăpat-o pe gazon


    03.08.2020
  • ➤ Sport


    AUTO


    Trofeul Râșnov, a treia victorie a lui Emil Nestor în acest sezon


    03.08.2020
  • ➤ Sport


    Viitorul și Dinamo luptă pentru locul în UEFA Youth League


    03.08.2020
  • ➤ Sport


    FOTBAL


    „Festival” de goluri pentru Corona


    03.08.2020
  • ➤ Opinii


    Punctul critic


    Un bilet în plus


    03.08.2020
  • ➤ Știri Brasov


    A murit fostul deputat PNL de Brașov Gheorghe Gabor


    02.08.2020
  • Cele mai noi articole
    Articolul anterior


    Leul greu de cap

    Articolul următor


    Blocați în prima zăpadă

    Prima paginïżœ | Site Map | Contact | Despre noi | Mobil
    (ïżœi) acest site foloseïżœte cookie-uri proprii ïżœi ale terïżœilor. Setïżœri Cookies
    Siteuri partenere:
    AnunturiExpres.ro TipoMagazin.ro Porïżœile istoriei

    www.monitorulexpres.ro

    | | |
    2003 - 2021 © Marius Mihuțoiu pentru Monitorul Expres | Powered by Yky CSM | executat în 29 milisecunde, încărcat în milisecunde