Orașul în care Petrom vinde benzina cu doar 4,3 lei
×
ïżœ n c h i d e
g a l e r i a
f o t o
Dimensiune font:
Autor: M. Ex.,
22.07.2014
În România, în primele șase luni benzina s-a scumpit cu aproape 17%, iar motorina cu 10%
Prețurile carburanților comercializați în România au crescut considerabil în acest an. Practic, în primele șase luni benzina s-a scumpit cu aproape 17%, iar motorina cu 10%. În prezent, cea mai mare companie petrolieră din România, OMV Petrom, vinde benzina Standard 95 cu 6,25 de lei/litru. Un litru de motorină costă 6,36 de lei. Dacă în România prețurile carburanților comercializați de Petrom depășesc cu mult 6 lei/litru, în capitala Republicii Moldova, la Chișinău, prețul unui litru de benzină standard 95 nu depășește 4,35 de lei. În același timp, motorina este și mai ieftină decît benzina, un litru fiind vîndut cu 4,14 - 4,15 lei.
La ce prețuri vinde Petrom benzina și motorina în Moldova și de ce?
Prețurile medii ale carburanților comercializați peste Prut sînt cuprinse între 17,69 lei moldovenești și 18,89 lei moldovenești, adică între 4,15 lei și 4,43 lei, prețuri calculate la cursul afișat vineri de BNR.
SUPER 100 18.89 lei
Euro Premium 95 18.46 lei
Regular 92 18.29 lei
Top Euro Diesel 5 17.89 lei
Euro Diesel 5 7.69 lei
Trebuie menționat faptul că Petrom-Moldova este printre puținele companii de pe piață care importă exclusiv produse de calitate și de standarde europene. Produsele premium oferite în cele aproape 100 stații PECO de pe întreg teritoriul Republicii Moldova, pe lîngă calitatea înaltă, sînt aditivate conform celor mai recente norme, fiind net superioare celor aduse de pe piața din Est, furnizate de către concurenți. Petrom este una din puținele companii pe piață care are propria rafinărie în România, de unde exportă și în Republica Moldova, se precizează pe pagina de internet a companiei din Moldova.
În România, statul ia peste jumătate din banii dați pe un litru de benzină
În România, prețurile au crescut în ultimii ani din cauza taxelor și impozitelor care intră în componența prețului final. De exemplu, România și-a luat angajament, la aderarea la UE, să majoreze accizele la carburanți la nivelul mediu din UE. Anul trecut, guvernul Ponta a decis să modifice modulul de calcul al accizei și cursul de schimb valutar al euro la care sînt calculate accizele. Astfel, în loc de o scădere a prețurilor cu 4-5 bani, companiile petroliere au scumpit benzina și motorina cu 9 bani/litru, din cauza acestor două măsuri. De la 1 aprilie a intrat în vigoare și supra-acciza de 7 eurocenți/litru, astfel că prețurile au crescut din nou cu 41 de bani. În prezent, mai mult de jumătate din banii dați pe un litru de benzină ajunge în vistieria statului. În aceste condiții, mulți români din estul țării trec granița în Moldova pentru un plin de benzină și economisesc aproape 100 de lei la o alimentare.
Supra-acciza, gaură în buget
Gîndită de Liviu Voinea, ministrul Bugetului, ca o sursă suplimentară de venit, taxa de 7 cenți/litru de carburant i-a dat peste cap calculele: în loc de plus 50 mil. euro/lună, statul a încasat -11 mil. euro. Conform calculelor făcute de Voinea & Co, supra-acciza trebuia să aducă suplimentar la buget încasări de aproape 500 mil. euro/an, luînd în calcul un consum anual de 6-7 mld. litri. Doar că planurile făcute acasă diferă ce cele din tîrg, astfel că s-a ajuns ca în prima lună de aplicare a taxei (1 aprilie - data de aplicare, n.r), încasările din acciză în loc să fie mai mari cu 50 mil. euro au fost mai mici cu 11 mil. euro decît cele din luna anterioară, conform calculelor realizate de Uniunea Transportatorilor Rutieri, în baza datelor comunicate de INS. Practic, o gaură de 60 mil.euro. Iar acest lucru s-a întîmplat în ciuda tuturor semnalelor care arătau că impactul taxei nu va avea rezultatul scontat. Și INS a raportat pentru luna martie o creștere de 32,5% a comerțului cu amănuntul al carburanților vînduți în benzinării, iar pentru aprilie un declin de 6,5% față de luna anterioară. Mai mult, datele menționate în rapoartele Finanțelor referitoare la execuția bugetară arată că în luna mai veniturile din accize (categorie care include pe lîngă carburanți și celelalte produse accizabile: țigări, alcool etc.) au fost mai mici cu peste un miliard de lei față de nivelul din aprilie, atunci cînd au fost virate la buget accizele pentru carburanți comercializați în luna martie.
ïżœn lipsa unui acord scris din partea Monitorul Expres,
puteïżœi prelua maxim 500 de caractere din acest articol
dacïżœ precizaïżœi sursa ïżœi dacïżœ inseraïżœi vizibil
link-ul articolului:
Distribuie pe Facebook acest articol pentru a putea fi citit ïżœi de prietenii tïżœi!