Cum vrea PSD să distrugă pentru a doua oară școala profesională
×
Î n c h i d e
g a l e r i a
f o t o
Publicitate
Dimensiune font:
Autor: M.Ex.,
10.09.2019
Învățământul profesional devine singura opțiune pentru elevii care susțin Evaluarea Națională și nu reușesc să ia minim media 5. Ordinul a fost publicat joi dimineața în Monitorul Oficial.
Elevii care nu obțin media 5 la Evaluarea Națională vor putea intra la Profesională, aceștia nemaifind incluși în procesul de repartizare la licee, conform unui Ordin privind organizarea și desfășurarea admiterii în învățământul liceal de stat pentru anul școlar 2020-2021. Concret, în documentul publicat ieri dimineață în Monitorul Oficial se stipulează faptul că la procesul de admitere în învățământul liceal de stat pentru anul școlar 2020-2021 participă doar elevii care au susținut evaluarea națională și a căror medie de admitere este minimum 5.
O colectivizare forțată
Măsura vrea să revitalizeze învățământul profesional, întrucât numărul meseriașilor profesioniști este tot mai scăzut în România. Există meserii cu deficit de specialiști cum ar fi cea de mecanic auto, electrician, zidar, cofetar sau sudor, spun experții care confirmă că este mare nevoie de învățământ professional. Pericolul este astfel ca învățământul profesional să fie perceput ca o colectivizare forțată. Este o temă sensibilă iar ministrul trebuia întâi să explice care e importanța școlilor profesionale și să aibă un plan pus la punct, a declarat pentru adevarul.ro expertul în Educație, Marian Staș. Cred că este momentul ca elevii și părinții, dar și noi ca societate, să nu mai stigmatizăm învățământul profesional, ci să vedem avantajele sale: copiii învață o meserie de la A la Z și pot continua cu studii post-liceale elevii ar trebui să se gândească că vor deveni experți în domenii care sunt căutate și în care nu mai există meseriași. În plus, se vor putea angaja direct după ce termină liceul și vor putea dezvolta o carieră în direcția aleasă. Nu e nicio rușine să faci patru ani de croitorie, când după te poți angaja, ceea nu e valabil pentru cei care termină un liceu teoretic, consideră psihoterapeutul Iulia Florea.
Această măsură va crește abandonul școlar
Momentan, statul român pierde, în fiecare an, 2 miliarde de euro din cauză că nu integrează tinerii pe piața muncii, în timp ce 1 din 6 tineri nu lucrează și nici nu sunt cuprinși într-o formă de învățământ. Cel puțin așa arată datele de la finalul anului 2018 ale Camerei de Comerț și Industrie Româno-Germană, care mai afirmă că soluția la problemă este dezvoltarea învățământului profesional. Însă președinta Federației Coaliția pentru Educație, Daniela Vișoianu consideră că ministerul ar trebui să investească în calitatea Educației și să aibă strategii viabile, nu să ia măsuri din pix. Sistemul nu este încă centrat pe elev, așadar această măsură va crește abandonul școlar. Nu putem să obligăm copiii să meargă într-un învățământ profesional subfinanțat, iar accesul în acest tip de învățământ trebuie să fie condiționat de abilitățile copilului. Alegerea între teoretic și profesional trebuie bazată pe un test de competențe, a spus aceasta.
Ministerul, acuzat de netransparență decizională
Cum revitalizarea învățământului profesional încă nu a început, însă elevii sub 5 nu vor avea încotro de anul viitor și vor trebui să învețe o meserie, Societatea Academică Română ia atitudine și declară că va ataca în instanță ministerul pentru lipsa de transparență decizională în adoptarea Ordinului. Ordinul a fost aprobat fără consultare publică și dezbatere publică. A fost doar supus Comisiei de Dialog Social. Legea 52/2003 care spune că orice act normativ care instituie reguli de activitate generală se supune consultării publice cel puțin zece zile. Ministerul nu a făcut o consultare publică deși Societatea Academică Română a trimis pe 14 august o solicitare în scris, la care nu a primit răspuns. Cred că actualul ordin vrea doar să ascundă mizeria din sistem și să crească în mod artificial procentul de promovabilitate la examenele naționale, cu riscul de a pierde și mai mulți elevi pe drum, a declarat, pentru adevărul.ro, Constantin-Alexandru Manda, expert în politci educaționale, Societatea Academică din România. Învățământul profesional tradițional în România a fost desființat cu ani în urmă de ministrul PSD al Educației Ecaterina Andronescu.
În lipsa unui acord scris din partea Monitorul Expres,
puteți prelua maxim 500 de caractere din acest articol
dacă precizați sursa și dacă inserați vizibil
link-ul articolului:
Distribuie pe Facebook acest articol pentru a putea fi citit și de prietenii tăi!