CAS-ul pentru concediile medicale și maternale, plafonat pînă în iunie
×
ïżœ n c h i d e
g a l e r i a
f o t o
Dimensiune font:
Autor: M.Ex.,
23.02.2018
Contribuțiile de asigurări sociale sînt plafonate la nivelul anterior intrării în vigoare a revoluției fiscale pînă la 30 iunie 2018 pentru persoanele aflate în concediul medical, respectiv pînă la 30 septembrie 2018 pentru mamele aflate în concediu pre- și post-natal. Contribuțiile vor crește, așadar, pentru aceste categorii, de la 1 iulie, respectiv de la 1 octombrie, iar veniturile încasate vor scădea. De asemenea, Guvernul a decis ca stagiul minim de cotizare să rămînă o lună pînă la 30 iunie 2018. Este vorba de prevederile ordonanței de urgență adoptate ieri de Cabinetul Dăncilă, în scopul reparării efectelor negative produse de modificările aduse Codului Fiscal asupra banilor cuveniți pentru concediile medicale și concediile pre- și post-natal.
Contribuții plafonate temporar
Pentru mame și cei aflați în concedii medicale, contribuțiile de asigurări sociale vor fi plafonate, temporar, la nivelul din decembrie 2017: pînă la 30 iunie 2018 pentru persoanele aflate în concediul medical, respectiv pînă la 30 septembrie 2018 pentru mamele aflate în concediu pre- și post-natal. Cu alte cuvinte, veniturile persoanelor aflate în concediu medical sau maternal vor scădea, ca urmare a modificării modului de calcul al contribuțiilor sociale datorate, de la 1 iulie, respectiv 1 octombrie. Prin aceeași ordonanță de urgență, Guvernul a stabilit ca, pînă la 30 iunie 2018, stagiul minim de cotizare pentru a beneficia de concediu medical și de indemnizația aferentă să fie de o lună. Adică, exact cît era pe vechea formă a legii, înainte ca Executivul PSD-ALDE să modifice stagiul minim la șase luni, de la 1 ianuarie 2018.
Diferența trebuie plătită pînă la 31 martie
Stagiul minim de cotizare trebuie realizat în ultimele 12 luni anterioare lunii pentru care se acordă concediul medical. De la 1 iulie 2018, stagiul minim de cotizare pentru ca o persoană să beneficieze de concediu medical și indemnizația aferentă va fi însă de șase luni, realizate în ultimele 12 luni anterioare lunii pentru care se acordă concediul medical. Potrivit purtătorului de cuvînt al Guvernului, Nelu Barbu, ordonanța a menținut în continuare și unele excepții de la stagiul minim de cotizare: persoanele care suferă de afecțiuni grave (neoplazii, HIV/SIDA), urgențe medico-chirurgicale, boli infecto-contagioase din grupa A și risc maternal. În cazul persoanelor care au primit deja indemnizații mai mici, angajatorii vor fi obligați să depună declarații rectificative și să plătească diferența beneficiarilor de indemnizații pînă la 31 martie.
O soluție de moment
Întrebat de ce Guvernul a optat pentru o ordonanță tranzitorie de derogare de la modificările aduse Codului fiscal, purtătorul de cuvînt al Guvernului, Nelu Barbu, a răspuns: Este tranzitorie pentru că este o chestiune care trebuia să țină mai de predictibilitate și în acest moment s-a găsit această soluție pentru a rezolva cazul persoanelor care au intrat deja în concediul medical sau care sînt în concediu maternal. (...) Este cea mai bună soluție pentru moment. Noua legislație fiscală le-a pus în dificultate pe unele dintre viitoarele mămici. Cele care au prestat activități liberale și au plătit contribuțiile impuse de stat conform vechilor prevederi fiscale au fost înștiințate că nu vor primi bani nici pentru concediul prenatal, nici pentru cel postnatal.
ïżœn lipsa unui acord scris din partea Monitorul Expres,
puteïżœi prelua maxim 500 de caractere din acest articol
dacïżœ precizaïżœi sursa ïżœi dacïżœ inseraïżœi vizibil
link-ul articolului:
Distribuie pe Facebook acest articol pentru a putea fi citit ïżœi de prietenii tïżœi!