Cum va arăta salariul nostru de la 1 ianuarie 2018?
×
ïżœ n c h i d e
g a l e r i a
f o t o
Dimensiune font:
Autor: M.Ex.,
04.01.2018
l Dacă angajatorul nu renegociază salariul brut astfel încît să reflecte modificările legislative, salariul net al angajatului va scădea cu aproximativ 17%
Salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată a crescut de la 1.450 de lei la 1.900 de lei lunar, începînd cu 1 ianuarie 2018, în această sumă nefiind incluse sporuri și alte adaosuri, conform unei Hotărâri de Guvern din noiembrie.
În același timp, OUG care a adus Revoluția Fiscală vine cu o serie de schimbări importante pentru salariați și angajatori, printre care și reducerea impozitului pe venit de la 16% la 10% de la 1 ianuarie 2018, precum și trecerea contribuțiilor sociale în sarcina salariatului și reducerea numărului acestora de la 9 la 3. Astfel, contribuțiile sociale vor rămâne CAS, CASS și contribuția asiguratorie pentru muncă, celelalte urmînd să fie abrogate. Concomitent, se va mări și nivelul venitului brut pentru care se acorda deducere personală de la 3000 lei la 3600 lei. Acest lucru ar însemna pentru angajator reducerea costurilor salariale totale, inclusiv taxe, cu aproximativ 1 % în cazul în care decide menținerea nivelului salariului net al angajatului. Dacă însă nu se renegociază salariul brut astfel încît să reflecte modificările legislative, salariul net al angajatului va scădea cu aproximativ 17%, potrivit unei analize a Romanian Software.
Care sînt modificările
Din această lună, odată cu transferul contribuții de la angajatori la angajați, auto-ritățile au modificat și cotele aplicabile. Mai exact, din 2018, fiecare salariat va datora statului următoarele contribuții:
n contribuția la pensii pentru condiții normale de muncă, în cotă de 25%
- dacă este vorba de condiții deosebite de muncă, angajatorul este cel care va plăti o cotă suplimentară de 4% în plus față de ce plătește deja salariatul;
- dacă este vorba de condiții speciale de muncă, tot angajatorul va plăti în plus față de ce achită deja salariatul o cotă suplimentară de 8%;
n contribuția la sănătate, în cotă de 10%, ce va fi în totalitate în sarcina salariatului;
Așadar, pentru salariații care lucrează în condiții normale, se va datora CAS de 25%, însă dacă va fi vorba de condiții mai grele de muncă, se va datora CAS de 29% sau 33%. Cu alte cuvinte, angajatorul va datora CAS, împreună cu salariatul, numai cșnd vine vorba de condiții mai grele de muncă.
Contribuțiile la pensii și sănătate vor fi datorate exclusiv de salariați, dar tot angajatorii vor fi cei care le vor calcula, reține din salariul angajatului și achita la stat.
Cine rămîne cu același salariu brut de anul trecut pierde bani
Chiar dacă salariul minim pe economie a crescut la 1.943 de lei, din cauza noilor reguli, salariu net (în mână) al angajatului va fi doar cu puțin mai mare decît anul trecut, adică între 1.162 de lei și 1.235 de lei, la un impozit pe venit redus de la 16% la 10% și ținînd cont de deducerile personale de care beneficiază salariatul la plata impozitului pe venit, dacă are copii în întreținere. Singurii angajați pentru care patronul este obșigat să mărească salariul brut sânt cei plătiți cu salariul mimim pe ecomomie.
Potrivit avocatnet.ro, pentru a păstra același nivel al salariului net pe care un angajat îl avea anul trecut, angajatorii trebuiau să încheie, cu fiecare salariat în parte, un act adițional la contractul individual de muncă, prin intermediul căruia să se stabilească noul salariu brut, mai mare decît cel existent la finalul lui 2017, prin încorporarea contribuțiilor sociale pentru CAS și CASS în sarcina angajatului. Toate aceste acte adiționale trebuiau încheiate pînă la finalul anului trecut, 29 decembrie, ultima zi lucrătoare a anului, altfel salariații se vor trezi la cu bani mai puțini în mănă la lichidarea pe luna ianuarie.
ïżœn lipsa unui acord scris din partea Monitorul Expres,
puteïżœi prelua maxim 500 de caractere din acest articol
dacïżœ precizaïżœi sursa ïżœi dacïżœ inseraïżœi vizibil
link-ul articolului:
Distribuie pe Facebook acest articol pentru a putea fi citit ïżœi de prietenii tïżœi!