Autentificare
Ziarul care vorbește cu brașovenii
Portile istoriei Scoala Cerbul de Aur Diaspora
Casa mea Dialog Contabil Expres Gala Monitorul Expres
Index -> Monitorul Expres -> Prima pagină
Publicitate

Orașul născut din Dunăre

×

Î
n
c
h
i
d
e

g
a
l
e
r
i
a

f
o
t
o
Publicitate
Dimensiune font:

Autor: » Andrei PAUL, 01.09.2007
* Dacă vrei liniște, o plajă cu nisip fin și foarte puțină aglomerație, ori călătorii cu barca și aventuri la pescuit pe canalele întortocheate ale Deltei, Sulina este locul ideal

Toată lumea a auzit de Sulina, orășelul de la vărsarea Dunării în mare. Un orășel de vreo 3.400-3.500 de suflete, plus turiștii care-l asaltează vară de vară, din ce în ce mai mulți. Cîteva terase nou-nouțe, înșirate de-a lungul cheiului, cîteva clădiri părăginite și pustii, șase străzi drepte și prost asfaltate și nori de nisip la fiecare trecere a vreunei mașini. Cam asta a rămas din Sulina de odinioară. Dacă vrei liniște, o plajă cu nisip fin și foarte puțină aglomerație, ori călătorii cu barca și aventuri la pescuit pe canalele întortocheate ale Deltei, Sulina este locul ideal.

Opțiuni de cazare

Campingul, anunțat încă de la coborîrea din „pasager“ (cea mai înceată și ieftină navă cu care poți veni de la Tulcea, dar și cea care-ți oferă posibilitatea de a petrece cinci ore pe punte, în loc să stai închis în restaurant), este la vreo jumătate de oră de mers pe jos. Sau, poți alege un maxi-taxi, care te duce în vreo zece minute, contra unei taxe de un leu și cincizeci de bani. „Campingul“ este de fapt un cîmp plin cu boscheți, la marginea plajei. Nicio taxă, dar nici condiții. Singura toaletă - inclusiv dușuri - deschide pe la opt dimineață și se închide după 12 ore. 1 leu intrarea. Duș cu apă rece, dacă ai noroc și nu se spală nimeni pe mîini la chiuveta de la baie. În rest, două terase care închid la ora nouă (seara) și o discotecă destul de pustie. Ori poți opta pentru cazarea la hotel, „la gazd㓠sau la singurul Hostel din localitate, chiar vizavi de vechiul far.
„La gazdă“, în funcție de mărimea grupului, poți mînca pe săturate o masă de prînz cu doar 10 lei, avînd invariabil trei feluri, dintre care unul pe bază de pește. Iar dacă te înțelegi cu una dintre gospodinele orașului, poți mînca în regim de pensiune și fără să locuiești neapărat în curtea cu pricina. Nimic din fastul de odinioară.

În Sulina, din tată-n fiu

Povestea Sulinei o poți afla plimbîndu-te pe străduțe și admirînd vechile clădiri ale orașului, sau de la farul vechi, muzeu deopotrivă. Sau, cu puțin noroc, de la expertul orașului, domnul Panait Zachis (foto medalion). Are 80 de ani, e născut și crescut în Sulina și vrea să editeze o carte cu istoria orașului. Orice sulinean a auzit de el. Bunicul său, de origine elenă, a fost căpitan de corabie, și a murit odată cu echipajul, într-o furtună. „Locuia deja de cîțiva ani buni în Sulina, alături de bunica. Purta o verighetă pe care era gravat numele său, și așa l-au recunoscut, cînd i-au găsit trupul pe mal“, povestește domnul Panait. Tatăl a fost și el sulinean, și a lucrat la Comisiunea Europeană a Dunării de Jos. Iar domnul Panait a locuit și în clădirea farului, chiar în aripa în care înaintea sa, în vremurile „de aur“ ale Sulinei, a stat Jean Bart (pseudonimul literar al scriitorului Eugeniu P. Botez), comandorul Portului Sulina.

Cătunul bîntuit de pirați

În zona canalului au fost pescari turci, greci, ruși, lipoveni, și mai puțini români. „Se făcea navigație cu corăbii, iar aceste corăbii veneau încărcate din străinătate cu diferite mărfuri sau cu lest, ca să nu le răstoarne vîntul și valurile, iar de la noi din țară cărau grîu, porumb și altele“, își începe povestirea Panait Zachis. Pînă la apariția Comisiunii Europene în Sulina, pirateria era în toi. Pirații legau felinare de coarnele vitelor, iar corăbierii, crezînd că lumina le arată intrarea în canalul Sulina, își puneau navele pe uscat sau le sfărîmau de stînci. În 1856, prin Tratatul de la Paris, marile puteri europene au hotărît înființarea Comisiunii Europene a Dunării de Jos, cu un singur scop: „asigurarea Dunării Navigabile, pentru ca vasele să-și poată face comerțul în siguranță“, precizează povestitorul nostru. România a făcut parte din Comisiune abia din 1931 pînă în 1939, cînd a început Războiul. „Cînd a venit Comisiunea în Sulina, în 1856, au venit 18 naționalități. Datorită Comisiunii, s-a format acest oraș, dintr-un biet cătun care de-abia era pe hartă înainte. Dacă n-ar fi fost Comisiunea Europeană, n-ar fi fost orașul Sulina“, spune bătrînul sulinean.

Orașul Comisiunii Europene

Comisiunea Europeană s-a ocupat în primul rînd de construirea celor două spitale din orașul Sulina. Comisiunea a fost aceea care a adus pentru prima dată drăgile englezești și a nivelat canalul pînă la intrarea în port. Navigația era acum în toi, iar odată cu dezvoltarea tehnicii și mărirea tonajului navelor, și drăgile au devenit și ele tot mai performante, iar canalul tot mai adînc. „Sulina a început să crească și ea, întîi în jurul vechiului far, pe scheletul făcut de Comisiune, umplut cu pămîntul și nisipul scos de drăgi din Dunăre. Strada principală a fost făcută pe marginea Dunării, bătută numai cu piloni de pin englezesc, care avea marea calitate că era foarte bogat în rășini și putrezea foarte greu. Și acum mai există unii dintre piloni. De la pilonii ăștia, s-a nisipit, s-a pus piatră și s-a făcut orașul. Ultima dată, prin ’85 - ’86, cu drăgile cu sorb, s-a nisipit și spatele orașului“, povestește Panait Zachis. Iar după prima stradă, au apărut Palatul Comisiunii Europene, școlile, bisericile pentru feluritele nații și religii, Primăria, Poliția, Vama și toate celelalte. Comisiunea a adus chiar și curentul electric în toate casele din oraș, Sulina fiind printre primele orașe din România complet electrificate. Pentru cei 5.000 de locuitori, cam cîți avea Sulina pe la 1930-39, exista și teatru, și bancă, și tipografie care edita ziare și reviste locale, cele două spitale, două echipe de fotbal, 30 de manufacturi, 42 de magazine alimentare, hoteluri, cazinouri și bordeluri. Și nu în ultimul rînd, inclusiv un cimitir în care și-au găsit odihna greci, musulmani, români, evrei, armeni, sîrbi și alții, sub cruci simple de lemn sau monumente complicate, spunînd la rîndul lor povești simple sau legende cutremurătoare. Imagine a unui oraș în care „niciodată, între atîtea naționalități, nu s-au iscat scandaluri și toate etniile au trăit în bună înțelegere“. Chiar și un pirat grec este înmormîntat acolo.

Lucrătorii din port, lumea bună a Sulinei

Ca în orice mare port comercial, sufletul orașului îl reprezentau muncitorii din port, iar regimul de „porto franco“ al orașului a contribuit și el la dezvoltarea orașului. „Erau organizați în trei sindicate (Sindicatul Roșu, Sindicatul Galben și Sindicatul Sfîntul Neculai), totalizînd vreo 500 de oameni. Dimineața plecau la muncă și lucrau pe ture, 12 ore cu 24. În zilele normale de lucru, cîștigau la vreo 300 - 400 de lei de fiecare muncitor. Erau bani la vremea aia, cînd leul era la paritate cu dolarul american sau lira englezească. Dacă lucrau duminica, cereau 500 de lei pe zi. De Paște, dacă trebuia să lucreze, muncitorul cerea 800-1.000 de lei“, spune Panait Zachis. Un salariu minim la Comisiune era de 3.300 de lei. „Cînd mergeau la lucru, se opreau la unul dintre cele 32 de restaurante sau crîșme în oraș, mîncau o friptură de porc și beau o jumate de kil de vin negru și plăteau 15 lei. Pîinea de două kilograme era doi lei. În Sulina, erau 14 trăsuri. Muncitorii din port se plimbau cu trăsura, aveau cele mai frumoase case din oraș, dădeau cele mai mari petreceri și erau cei mai căutați de femei“, își aduce aminte Panait Zachis. Ei erau baza Sulinei, unii chiar mai importanți decît cei cam 700 de oameni angajați ai Comisiunii.

„Sulina n-o să mai fie niciodată ce-a fost...“

Acum însă, sulineni bogați nu prea mai există. Biserica grecească, biserica ucraineană, marele Hotel Cambery, mîndria Sulinei, stau toate în paragină, așteptînd retrocedările sau banii pentru investiții.
Sulinenii își duc viața de peste an din ce reușesc să adune în cîteva luni de vară, de la turiști, ori din pescuit. Bărcuțe cu motor, care fac zilnic curse cu turiștii pentru 200-300 de lei, ori șalupe ruginite și mult mai ieftine au luat locul marilor vase comerciale. Din cînd în cînd, prin port mai trece cîte-un vapor mare, amintire a ceea ce a fost. E doar în trecere, către Tulcea, la capătul celălalt al canalului. În locul trăsurilor de odinioară mai sînt doar atelaje ale cărăușilor care așteaptă, răbdători, descărcarea „pasagerului“ de mărfurile necesare puținelor magazine din oraș. „Sulina n-o să mai fie niciodată ce-a fost...“, rămîne pe gînduri bătrînul localnic. În locul muncitorilor din port și al marilor proprietari de vase, un alt fel de străini au devenit sprijinul orașului. Sînt cei care petrec doar o săptămînă, două, departe de aglomerația orașului și de stresul slujbei de zi cu zi.
Distribuie pe Facebook acest articol
pentru a putea fi citit și de prietenii tăi!
Comentarii:



Articole la Prima pagină




Spatiu publicitar



Minim 100.000 afisari lunar.


Pentru detalii contactati telefonic
departamentul marketing al
Monitorul Expres la
0731.018.277 sau 0268.543.316.
Cumpără aici ziarul complet în format PDF
Ultimele stiri
  • ➤ Știri Brasov


    27 de vagoane cu lemn fără acte, într-un tren de marfă depistat de Garda Forestieră Brașov


    04.08.2020
  • ➤ Prima pagină


    Cum va adapta Tătaru paturile ATI lipsă de la Brașov?


    04.08.2020
  • ➤ Eveniment


    Parteneriat „smart-city“


    Brașovul s-ar putea înfrăți cu orașul Sejong din Coreea de Sud


    04.08.2020
  • ➤ Eveniment


    Într-o lună, mountain-bikerii vor putea coborî din Postăvarul în Brașov


    04.08.2020
  • ➤ Eveniment


    Premieră


    Autogara va avea gazon pe acoperiș


    04.08.2020
  • ➤ Eveniment


    Sala Polivalentă va fi construită cu bani de la Guvern


    04.08.2020
  • ➤ Eveniment


    Clădirile fostei piețe de la Triaj vor fi demolate


    04.08.2020
  • ➤ National


    Schimbări mari


    Dispar notele la Religie, Desen, Muzică și Sport


    04.08.2020
  • ➤ Doctor


    Scapi de depresie și oboseală cu Rhodiola rosea


    04.08.2020
  • ➤ Doctor


    Avertisment


    Un asimptomatic este un pericol pentru cei din jur


    04.08.2020
  • ➤ Doctor


    România va primi de la Comisia Europeană peste 25.000 de flacoane de Remdesivir


    04.08.2020
  • ➤ Doctor


    Fă salate de andive dacă vrei să slăbești


    04.08.2020
  • ➤ Doctor


    Afinele, boabe de sănătate


    04.08.2020
  • ➤ Life


    S-a dat de gol


    Andreea Mantea s-a logodit cu iubitul misterios


    04.08.2020
  • ➤ Life


    Ruby face senzație în Grecia


    04.08.2020
  • ➤ Life


    Zeny a împlinit 2 ani


    04.08.2020
  • ➤ Cititori


    10 remedii care te scapă de mușcăturile de țânțari


    04.08.2020
  • ➤ Cititori


    SFAT EXPRES


    Ce trebuie să faci dacă ai început să iei în greutate?


    04.08.2020
  • ➤ Sport


    SPORT FLASH


    04.08.2020
  • ➤ Sport


    Centru de Excelență al Federației Române de Handbal la Sfântu Gheorghe


    04.08.2020
  • ➤ Sport


    PROMOVARE ÎN LIGA 1


    Euforie!


    04.08.2020
  • ➤ Opinii


    Punctul critic


    Un proiect pierdut?


    04.08.2020
  • ➤ Sport


    CFR CLUJ, noua și vechea campioană a României


    03.08.2020
  • ➤ Știri Brasov


    Femeie accidentată pe o trecere de pietoni din Brașov


    03.08.2020
  • ➤ National


    Schimbări mari la gimnaziu: dispar notele la Religie, Desen, Muzică și Sport și sunt tăiate ore de Fizică și Chimie


    03.08.2020
  • ➤ Știri Brasov


    Brașovul s-ar putea înfrăți cu capitala administrativă a Republicii Coreea


    03.08.2020
  • ➤ Știri Brasov


    Spectator la Opera Brașov, numai cu mască


    03.08.2020
  • ➤ Știri Brasov


    30 de noi cazuri COVID în Brașov, 823 noi cazuri în România


    03.08.2020
  • ➤ Știri Brasov


    Noua Gară din Brașov va avea gazon pe acoperiș


    03.08.2020
  • ➤ Sport


    UTA și FC Argeș au promovat direct, CS Mioveni merge la baraj


    03.08.2020
  • ➤ Prima pagină


    Cum este bătut Brașovul de Sibiu la spital nou-nouț


    03.08.2020
  • ➤ Eveniment


    De la 1 august


    La postul BBC World rulează clipuri de promovare a Brașovului


    03.08.2020
  • ➤ Eveniment


    Brașovul are în continuare peste 400 de pacienți cu COVID-19 internați în spitale


    03.08.2020
  • ➤ Eveniment


    Noile rețele de apă din Brașov au fost puse în funcțiune


    03.08.2020
  • ➤ Religie


    Tradiții


    Postul Sfintei Mării poate să împlinească dorințe, dacă este ținut cu smerenie


    03.08.2020
  • ➤ National


    Barometru IMAS - Europa FM


    PNL și PSD, în creștere ușoară în opțiunile electorale


    03.08.2020
  • ➤ National


    Alegeri locale 2020: A fost constituit Biroul Electoral Central


    03.08.2020
  • ➤ Life


    Senzații


    Antonia face iar valuri


    03.08.2020
  • ➤ Life


    Anca Țurcașiu începe o viață nouă


    03.08.2020
  • ➤ Life


    Loredana ține pasul la 50 de ani


    03.08.2020
  • ➤ Life


    O vulpe a furat aproape 100 de pantofi din Berlin


    03.08.2020
  • ➤ Cititori


    Este bine să știți


    Reguli de pandemie în cabinetele stomatologice


    03.08.2020
  • ➤ Sport


    SPORT FLASH


    03.08.2020
  • ➤ Sport


    Mitriță, eliminat din playoff-ul MLS


    03.08.2020
  • ➤ Sport


    Au luat Cupa și au scăpat-o pe gazon


    03.08.2020
  • ➤ Sport


    AUTO


    Trofeul Râșnov, a treia victorie a lui Emil Nestor în acest sezon


    03.08.2020
  • ➤ Sport


    Viitorul și Dinamo luptă pentru locul în UEFA Youth League


    03.08.2020
  • ➤ Sport


    FOTBAL


    „Festival” de goluri pentru Corona


    03.08.2020
  • ➤ Opinii


    Punctul critic


    Un bilet în plus


    03.08.2020
  • ➤ Știri Brasov


    A murit fostul deputat PNL de Brașov Gheorghe Gabor


    02.08.2020
  • Cele mai noi articole
    Articolul anterior


    Biletele de tren se scumpesc cu 8,1%

    Articolul următor


    Paznici antitero la spitale

    Prima paginïżœ | Site Map | Contact | Despre noi | Mobil
    (ïżœi) acest site foloseïżœte cookie-uri proprii ïżœi ale terïżœilor. Setïżœri Cookies
    Siteuri partenere:
    AnunturiExpres.ro TipoMagazin.ro Porïżœile istoriei

    www.monitorulexpres.ro

    | | |
    2003 - 2021 © Marius Mihuțoiu pentru Monitorul Expres | Powered by Yky CSM | executat în 34 milisecunde, încărcat în milisecunde